• Planritning visar entréplan med sovrum, hall, badrum, tvättstuga, kamin, kök och klädkammare. Kommentar om opraktisk tvättstuga/groventré.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Planskiss över ett övre plan med två sovrum, klädkammare, allrum och ett badrum.
    Skapa konto
Det där är en ganska vanligt förkommande lösning på nyare hus.
Man går in vi grovingången och tar av sig dom skitiga kläderna som kan förpassas direkt i tvättmaskinen.

• Gilla
Robhe
  • Laddar…
GoC GoC skrev:
Det där är en ganska vanligt förkommande lösning på nyare hus.
Man går in vi grovingången och tar av sig dom skitiga kläderna som kan förpassas direkt i tvättmaskinen.
Jaa joo men det har jag sett och upplevt, men då har det vart större än typ 3m2 som det är i detta fall. Sen kommer man ut direkt i köket, osmidigt?
Jag tänker byta ut dörr mot fönster och göra typ så här.

Men jag är osäker om man vill dela wc/tvättstuga? Någon som har så och vill dra för- respektive nackdelar? 😎

• Planskiss av hem med badrum/tvättstuga, hall, kök och klädkammare; diskussion om ombyggnad av dörr till fönster.
    Skapa konto
BirgitS
Jag tror inte att det är tänkt att tvättstugan ska vara någon sorts vardagsentré i det huset. Möjligen användas de enstaka tillfällen när man har särskilt leriga stövlar efter att ha grävt i trädgården.

Jag tror inte att man vinner så mycket på att slå ihop badrummet med tvättstugan eftersom man då blir av med en lång vägg, dvs. det blir svårt att placera ut allt vid de kvarvarande väggarna.

Om man vill ha en större tvättstuga så kan man låta tvättstugan växa in i en del av nuvarande kök och i stället låta köket växa fram till köksön.

• Gilla
  • Älska
lillanutten och 1 till
  • Laddar…
Robhe Robhe skrev:
Jaa joo men det har jag sett och upplevt, men då har det vart större än typ 3m2 som det är i detta fall. Sen kommer man ut direkt i köket, osmidigt?

Men jag är osäker om man vill dela wc/tvättstuga? Någon som har så och vill dra för- respektive nackdelar? 😎
Enligt planritningen så är den väl större än 3m2? Jag gissar på närmare det dubbla.
Och ja det är vanligt med ingång till tvättstugan från köket.
Tvättmaskin i badrummet är en vanlig lösning i lägenheter.
Men tänk igenom vilket jobb och kostnader det medför att göra om ett badrum och tvättstugan och värdet av det.

BirgitS
Robhe Robhe skrev:

Jag såg inte det inlägget innan jag skrev mitt förra svar. Men om du placerar ut handfat, toalett, tvättmaskin, torktumlare, städskåp etc. där så tror jag att du ser att det blir knepigt att få dit allt som finns nu.

Tvättstugan är placerad med ingång från köket för att man lätt ska kunna gå mellan kvällens matlagning och tvätt. Samt att det blir billigare när alla rum med vatten är bredvid varandra. Dörr i tvättstugan finns också för att det ska vara lätt att gå ut och hänga tvätten på torkställningen som finns utomhus.

BirgitS
GoC GoC skrev:
Enligt planritningen så är den väl större än 3m2? Jag gissar på närmare det dubbla.
Jag skulle gissa på 2x2 m utifrån storleken på tvättmaskinen.

Jag skulle byta plats på badrum och klk och därefter slå ihop klk och tvättstuga. Då slipper man passera ytterkläder och grusig hall när man ska på toa.

• Gilla
Robhe
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.