Byggahus.se

planlösning

1. K
    Medlem Nivå 2
    Hej! vill gärna ha lite kommentarer till följande planlösning. takhöjden på bottenvåningen blir 2,70m med öppet till nock i entren och 2,50 på övervåningen. Förhöjt väggliv. OBS! ingen giltig möblering

2. Ella
    Medlem Nivå 6
    Jag gillar genomsikten genom huset i entrén! För oss (trebarnsfamilj) skulle det vara för lite plats för avhängning. Men det finns de som är mer strukturerade och klarar det utmärkt vet jag ;). Trappan innanför dörren är en av mina stötestenar. Här hade den ju gått att vända på, men då mister ni höjden i entrén som jag antar att ni gärna vill ha. Att placera den någon helt annanstans är ju ett större projekt (fast fullt görligt i ett så stort hus som detta!).

Jag gillar stora kök och gå-in-i-skafferier, men tycker att ni har kompromissat bort det praktiska för skafferiets skull här. Det känns som om kyl, frys och ugn (blir det väl?) hamnar alldeles för "off" och utan avställningsyta i direkt anslutning. En enkel ändring skulle vara att ha dessa till vänster, där ni har skafferiet nu, och göra tre eller fyra höga skåp där ni nu har ugn, kyl och frys. Jag tror att de skulle rymma lika mycket som skafferiet!

Kommer ni, nu eller i framtiden, ha en eldstad? I så fall hamnar den nog bakom kyl och frys vilket jag tycker är dumt (fast det är väldigt vanligt). Om man gör enligt mitt förslag ovan så kan man ju ha brödrost, våffeljärn och de där stora sakerna som tål värme i de skåp som värms upp av brasan.

Dressingroom är trevligt, men om jag förstår saken rätt gör det att ni här "bara" får takfönster i badrummet. Det kanske inte gör så mycket om ni har insyn och ändå måste ha frostat glas men annars är det underbart med utsikt från badrummet tycker jag!

Det lilla arbetsrummet gillar jag, och hallen mellan huset och garaget!

3. K
    Medlem Nivå 2
    Tack för åsikterna .trappan kan jag hålla med om men vad gör man inte för det estetiska... ugnen hamnar direkt till vänster om skafferiet, vanligt högskåp vid kyl-frys, eldstaden placerad i hörnet bakom skafferiet, I badrummet blir det inget fönster alls, bara ev, en frostad glasbetongvägg ut i allrummet (hur ofta är man i badrummet utan att tända lyset), har inget fönster i badrummet idag och saknar det väl inte direkt. ...

4. K
    Medlem Nivå 2
    Ingen som har några mer kommentarer? skulle va tacksamt eftersom det lämnas in i övermorgon eller så-...

5. A
    Medlem Nivå 7
    JAg reagerade också på att kyl och frys va långt borta och att skafferiet stoppar upp. Är den dörren öppen och man kommer på att man behövde nått ur kylen samtidigt som nått håller på att koka över på spisen...

6. pinebar
    Medlem Nivå 11
    Jag tycker inte alls om delen kök - skafferi - matplats - hall - trappa
    - Matplatsen känns trång
    - Arbetsdelen i köket har bara ett fönster = mörkt
    - Skafferiet känns onödigt stort
    - Frys både i och utanför skafferiet?
    - Trappan kommer ner precis innanför dörren. En lösning som man ofta undviker i nya hus på grund av smuts vid dörren.
    - Om ni nu har hela det stora skafferiet, behöver ni då fylla alla väggar i köket med fullt med överskåp också?

Förslag på lösningar.
    - Vänd på trappen så kan ni få in garderoben under den.
    - Sätt ett extra fönster i köket.
    - Flytta väggen mot hallen så att matplatsen får plats
    - Minska köksön
    - Samla ihop alla högskåpen på en vägg
    - Minska på skafferiets storlek

7. K
    Medlem Nivå 2
    matplatsen blir 2,70 bred så det räcker nog.. frysen i skafferiet är istället för att ha en box på annat håll i huset, överskåpen är visst felritade såg jag nu när du sa det.. endast ytterväggen mot skafferiet ska det vara 3 st vitrinskåp, vända på trappen skulle kunna va en ide.. Mvh Patric