Hej
Vi är precis i startgroparna att bygga vårt första hus. Tänkte kolla om det är någon som är "van" att titta på planlösningar och kan vara oss behjälplig med tips och råd?

De två rummen som är helt vita på bilden är badrum.

Vänligen Åsa

• Planritning av ett hus med markerade badrum, sovrum, kök och vardagsrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Smaksak såklart men jag tycker alltid det blir lite vanskligt när man har två toaletter i den "privata delen" av huset och ingen toalett i den allmänna. En toalett i anslutning till hall exempelvis brukar vara trevligt både för gäster men underlättar också för en själv om man springer ut och in ur huset. Men i och med mångas vilja att ha ett separat "föräldra-badrum" så blir resultatet ofta det du visar ovan.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
Välkommen till forumet!

Skjutdörrar är inte lika ljudisolerande som vanliga dörrar varför man brukar rekommendera att inte använda dem till sovrum och badrum.

Det ser väldigt trångt ut kring matbordet och det är stor risk för att man kommer uppleva att stolarna är i vägen så fort man ska till/från vardagsrummet. När dörrarna där är öppna är det risk för att det kommer att kännas obehagligt att sitta bredvid för att det kommer att kännas som man kan ramla ut genom dörröppningen när man flyttar på stolen.

Det går bort många kvm i korridorer.
Väldigt lite förvaring.

För att få bygglov måste alla väsentliga saker i badrum och kök vara utritade.

B bergigtomt skrev:
Smaksak såklart men jag tycker alltid det blir lite vanskligt när man har två toaletter i den "privata delen" av huset och ingen toalett i den allmänna. En toalett i anslutning till hall exempelvis brukar vara trevligt både för gäster men underlättar också för en själv om man springer ut och in ur huset. Men i och med mångas vilja att ha ett separat "föräldra-badrum" så blir resultatet ofta det du visar ovan.
Tack för input, det tål att tänkas på

BirgitS BirgitS skrev:
Välkommen till forumet!

Skjutdörrar är inte lika ljudisolerande som vanliga dörrar varför man brukar rekommendera att inte använda dem till sovrum och badrum.

Det ser väldigt trångt ut kring matbordet och det är stor risk för att man kommer uppleva att stolarna är i vägen så fort man ska till/från vardagsrummet. När dörrarna där är öppna är det risk för att det kommer att kännas obehagligt att sitta bredvid för att det kommer att kännas som man kan ramla ut genom dörröppningen när man flyttar på stolen.

Det går bort många kvm i korridorer.
Väldigt lite förvaring.

För att få bygglov måste alla väsentliga saker i badrum och kök vara utritade.
Tack! Har du erfarenhet av skjutdörrar inomhus? Precis detta tog vi nämligen upp med vår säljare men han menade på att det inte blir så stor skillnad då skjutdörrar är massiva och man kan sätta mdf i innerväggen.
Angående ytan vid bordet så kollade vi även detta med vår säljare men vi har nog kommit fram till att det funkar för oss, lite mer än 3m brett.
Tack för svar :)

BirgitS
Wallinskij Wallinskij skrev:
Har du erfarenhet av skjutdörrar inomhus? Precis detta tog vi nämligen upp med vår säljare men han menade på att det inte blir så stor skillnad då skjutdörrar är massiva och man kan sätta mdf i innerväggen.
Det fanns två skjutdörrar i lägenheten när vi flyttade in. Den ena var till en klädkammare och där spelade ju inte ljudnivån någon roll men i stället orkade man ju sällan stänga den dörren eftersom det är mycket jobbigare att öppna och stänga skjutdörrar än vanliga. Den andra var till ett sovrum och det var definitivt mindre ljuddämpning dit in, ljudet har ju fri väg att gå runt dörren för där måste ju vara en hel del tomrum i väggen så att det finns plats för dörrbladet. Det har alltså inte så mycket att göra med vilket dörrblad det är eller hur väggen är konstruerad utan att det är fri väg genom luften.

Båda de skjutdörrarna är nu borta.

MDF i väggar har jag inte läst om att någon har i forumet så det är nog ovanligt utan man brukar ju ha OSB + gips på reglarna, samt isolering mellan reglarna.

BirgitS BirgitS skrev:
Det fanns två skjutdörrar i lägenheten när vi flyttade in. Den ena var till en klädkammare och där spelade ju inte ljudnivån någon roll men i stället orkade man ju sällan stänga den dörren eftersom det är mycket jobbigare att öppna och stänga skjutdörrar än vanliga. Den andra var till ett sovrum och det var definitivt mindre ljuddämpning dit in, ljudet har ju fri väg att gå runt dörren för där måste ju vara en hel del tomrum i väggen så att det finns plats för dörrbladet. Det har alltså inte så mycket att göra med vilket dörrblad det är eller hur väggen är konstruerad utan att det är fri väg genom luften.

Båda de skjutdörrarna är nu borta.

MDF i väggar har jag inte läst om att någon har i forumet så det är nog ovanligt utan man brukar ju ha OSB + gips på reglarna, samt isolering mellan reglarna.
Ja felskrivning av mig, osb såklart

Tack! Har du erfarenhet av skjutdörrar inomhus? Precis detta tog vi nämligen upp med vår säljare men han menade på att det inte blir så stor skillnad då skjutdörrar är massiva och man kan sätta mdf i innerväggen.
Angående ytan vid bordet så kollade vi även detta med vår säljare men vi har nog kommit fram till att det funkar för oss, lite mer än 3m brett.
Tack för svar :)
Vi har 3.65m och det fungerar bra, 90cm bord + skänk på 40cm. Hade gärna kunnat vara lite till, men inget jag ångrar.

Skulle säga att det är väldigt snarlikt vårt hus, fråga gärna om det är något du undrar över. Har bott i huset i 1.5år nu så har bra koll på vad som funkar och vad som blev mindre bra :).

Du hittar fler bilder under mina bilder.

M maximm skrev:
Skulle säga att det är väldigt snarlikt vårt hus, fråga gärna om det är något du undrar över. Har bott i huset i 1.5år nu så har bra koll på vad som funkar och vad som blev mindre bra :).

Du hittar fler bilder under mina bilder.

[bild]
Ja det ser väldigt likt ut, många bra lösningar. Hur stort är ert hus? Du får gärna dela med dig både med tips på vad som varit extra bra och sådant som varit mindre bra ☺️

Ja det ser väldigt likt ut, många bra lösningar. Hur stort är ert hus? Du får gärna dela med dig både med tips på vad som varit extra bra och sådant som varit mindre bra ☺️
Har ni ritat själva eller är det från en husleverantör?

Hej, och välkommen :D
Vad är måtten i "lilla tv-rummet"? Om något av rummen innanför där kommer användas flitigt så kanske den passagen ser lite trång ut?

Jag tycker ni borde hitta en bättre placering till kaminen. Vill ni inte se den från soffgruppen i vardagsrummet?

Jag tror avstånden kring matbordet känns trång för att det är en passage till vardagsrummet där.

Hur stora är badrummen?

Om du kan rita in hur förvaringen är tänkt i entrén så hade det hjälpt (y)

Potential finns känns det som!

Har ni ritat själva eller är det från en husleverantör?
Jag utgick från denna planlösningen, och modifierade den till vad som passade oss och tomten.

Planritning av en bostad med benämnda rum som vardagsrum, kök och sovrum samt måttangivelser.
Skapa konto

• Gilla
Silfverlod
  • Laddar…
L Låset skrev:
Hej, och välkommen :D
Vad är måtten i "lilla tv-rummet"? Om något av rummen innanför där kommer användas flitigt så kanske den passagen ser lite trång ut?

Jag tycker ni borde hitta en bättre placering till kaminen. Vill ni inte se den från soffgruppen i vardagsrummet?

Jag tror avstånden kring matbordet känns trång för att det är en passage till vardagsrummet där.

Hur stora är badrummen?

Om du kan rita in hur förvaringen är tänkt i entrén så hade det hjälpt (y)

Potential finns känns det som!
Tack för bra input nu har vi fått uppdaterad ritning. I det lilla allrummet är måtten 3*6m..

• Uppdaterad ritning av en husplan som visar ett litet allrum med måtten 3*6 meter och andra rum.
    Skapa konto
Jag tycker det är ett jättefint hus! Jag gillar klädkammaren i tvättstugan och att barnrummen ligger i ena änden med ett eget allrum.

Några pyttesaker som jag ser:
Som en föregående sagt vill man väl ha kaminen i vardagsrummet?
Badrummen är lite gömda från levnadsytan, och eftersom den första dörren man ser är tvättstugan kommer man alltid behöva säga "där borta men inte den dörren" till gäster.
Hallförvaring, får det plats en liten byrå eller nått att ha mössor/vanar/nycklar/plånböcker osv osv i?
Jag hade nog velat ha lite mer förråd också om det inte finns något fristående garage eller liknande. Om det fick plats hade jag kanske flyttat upp köket hela vägen upp och stängt bardisken och haft soffan mot den väggen istället. och sen haft en gästtoalett och klädkammare i anslutning till hallen?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.