Byggahus.se

Planlösning med köksö

1. F
    Medlem Nivå 1
    Hej

Har en liten lägenhet på 36kvm och vill få ett vettigt kök och gärna få in en köksö som gör köket komplett. Blir lite trångt istället och kanske inte optimalt, vilket det inte kommer bli med ett så liten lägenhet.

Har ni några synpunkter hur jag kan få planlösningen okej?

Ytterdörren är egentligen vinklat i hörnet.

Med vänlig hälsning,

2. En apelsin
    Nybyggare · Nivå 8
    Det ser trångt ut. Varför inte ett u kök istället? Du slipper en köksö som står nästan ute i hallen. Mycket mer yteffektivt med tanke på den lilla ytan.

• Laddar…
  3. F
    Medlem Nivå 1
    Du menar att man sätter bänkar parallellt med hallen, eller att man dunkar upp en ny vägg också?

4. B
    Medlem · Nivå 20
    Ett alternativ kan vara en flyttbar köksö så att du kan flytta den åt sidan när det kommer många och den är i vägen: https://www.ikea.com/se/sv/p/tornviken-koeksoe-gra-ek-80393372/

Det går inte att få in 2 garderober med fullt djup i stället för 3 grunda?
    De grunda är inte så lätta att utnyttja fullt ut och förvaring ser verkligen ut att behövas.

5. F
    Medlem Nivå 1
    Ja
    Ja det skulle gå, 2st med 60 djup och klähängare kan jag ha.

6. Johannes Carlsson
    Allvetare · Nivå 18
    Om du ska ha en köksö där, se till att det är en flyttbar variant på hjul, för jag tror man kommer tycka att den är ivägen

• Laddar…
  7. En apelsin
    Nybyggare · Nivå 8
    För U-kök finns två alternativ - längs med hallen, eller mot sidan med hällen.

Fördel paralellt med hallen= tydlig avdelning mot ingången, möjlighet till vägg eller att placera kyl/frys/högskåp där med vägg bakom. Arbetsyta frigörs.

Fördel andra sidan, du kan hacka lök och prata med gästerna samtidigt.

Båda kan funka!

8. En apelsin
    Nybyggare · Nivå 8
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    lägga.jpg

Jag gillar hall som har bra garderober (full bredd) och flera väggar att hänga saker på. Gillar också att dölja allen från resten, blir alltid rörigt där, så slipper gärna se.

9. B
    Medlem · Nivå 20
    Glöm inte bort att det behövs en dörr till badrummet även om den inte är utritad ;)

10. F
    Medlem Nivå 1
    Gillar idén med parallell skåp, kanske blir att slå upp en vägg där och sätta högskåp. Blir trångt att få in 60 skåp + vägg, men 37 djupa + vägg kan bli riktigt bra.

En annan fråga, hur smalt är rimligt att ha mellan väggar för tv/soffa utan att det blir trångt? Tv ska sitta på väggen men man ska ledigt kunna gå förbi teven till sovrummet.

11. Johannes Carlsson
    Allvetare · Nivå 18
    Från soffans framkant till vägg räcker det med 1m fritt för att det ska kännas okej att gå förbi om ingen sitter där. Så det går att klara sig på 2m, men 3m vägg till vägg är ett mer bekvämt avstånd

12. F
    Medlem Nivå 1
    Nu ser det ut såhär, tänk på att dörren ska sitta i hörnet ist. Två alternativ, vad tror ni?

13. B
    Medlem · Nivå 20
    Jag tycker det ser ut som lite arbetsyta i alternativ 1. Men jag vet inte om du behöver mer arbetsyta eller mer förvaring.

14. Johannes Carlsson
    Allvetare · Nivå 18
    Alternativ 2 känns lite mer naturligt tycker jag