Byggahus.se

Planlösning lägenhet Cypern

1. S
    Medlem Nivå 1
    Hejsan!

Jag har köpt en lägenhet i Cypern som just nu håller på att byggas. Det är egentligen två små lägenheter som jag bett byggherren slå ihop till en större. Enligt gällande regelverk på norra Cypern behöver båda sovrummen ha ett fönster. Byggföretagets förslag är då att sätta en skjutdörr i glas mellan rummen istället för en fast skiljevägg som jag egentligen vill ha.

Min undran är hur man ska tänka här vad gäller placering av dörrar, garderober och möblering generellt?
    I det stora rummet tänker jag mig en vinkelsoffa, matbord samt en TV.

Tackar på förhand / Simon

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    Cypern_BH.jpg

2. B
    Medlem · Nivå 19
    Välkommen till forumet!

Samma regel gäller här i Sverige och det är helt enkelt för att det ska finnas en reservutgång vid brand och som också en brandman kan ta sig in genom för att få ut en avsvimmad person. Så för säkerhets skull ha en dörr mellan sovrum 1 och 2 samt se till att den inte är blockerad.

Dörrarna ser ut att ha en bra placering på din ritning och egentligen är det väl bara dörren till sovrum 1 som kan placeras annorlunda men det är nog mest praktiskt med ritningens placering eftersom det då blir lätt att nå från andra delar av lägenheten.

Ska det finnas en teve upphängd på en vägg?
    Det låser möbleringen en del.

Vad tror du om att ha soffgruppen i hörnet vid Sovrum 1?
    Där finns rätt långa väggar och det är ingen risk att balkongdörren blir blockerad.
    Vid balkongen kan du ha matbordet. Det står ju en bit från alla väggar så att det går att gå runt det för att komma till balkongen.

Jag har använt ett datorprogram som heter Sweet Home 3D för att pröva ut möbleringar. Förutom att använda det som ett ritprogram med allt sett ovanifrån så finns det ett 3D-läge där man kan "gå" runt i lägenheten för att se om det känns trångt någonstans etc.

Tillägg:
    Du måste nog se till att byggaren monterar in en fläkt mellan sovrummen för annars kommer luften att stå still och bli dålig i Sovrum 2.

• Laddar…
  3. Hemmakatten
    Moderator · Nivå 18
    För mig är det självklart att ha fönster o varje sovrum. Förstår att det är en vägg till nästa hus bredvid sovrummet, men det gör det inte bättre. Finns det ingen annan lösning?