Byggahus.se

Planlösning - kök i fritidshus

1. F
    Medlem · Stockholm · 280 inlägg

Frågan

Medlem
    Jag är i bygglovsprocess för ett fritidshus och håller nu på och ser över lösningarna innan det blir försent. Inte helt nöjd med den köksplan som vi har lämnat in.
    Men det som är "fast" (alla fall i mitt huvud) är ett parallellkök med bänkuppställning enligt bild
    "Bardelen" till höger ska ha en förhöjd vägg (ca 110 cm hög) med mindre bänkskiva mot matplats(vardagsrum)
    Redan beslutade ändringar jmf med ritningen är att köket ska ha vanligt innertak - ryggåstaket ska bara vara i matplats/vardagsrum. Skafferiet (SK) ska inte ha en frysbox - den placeras istället i en klädkammare vid entrén.
    I övrigt så är det en jättefin högt belägen havsutsikt genom glasad norrgavel till höger (utanför bild). Dörren i övre vänstra hörnet leder till ett uterum.

Helst vill jag att man mest är vänd ut mot vardagsrummet (sällskap/utsikt) när man är i köket. Samtidigt så har jag erfarenhet av att frihängande fläktar funkar rätt dåligt och skymmer sikten. Diskmaskinen ska vara upphöjd. Gärna ugnen upphöjd också men det är inte lika viktigt.

Någon som har några tips och råd?

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    Kök.JPG

2. B
    Medlem · Stockholms län · 23 830 inlägg

BirgitS

Medlem
    Flytta isär spis/häll och diskhon så att du får 80-120 cm mellan dem för att få en riktigt bra arbetsyta. På 60 cm är det svårt att få plats med allt som ingår i matlagningen.

Diskmaskinen bör vara placerad så att förvaringen av tallrikar och glas är nära, och det är bra om båda delarna är nära matbordet.
    Det är bra om man lätt kan övervaka vad som händer i ugnen och mikron samtidigt som man står och tillagar något på spisen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.