Byggahus.se

Planlösning för matplats då och nu. Vilken gillar du bäst? Framtiden?

1. G
    Medlem Nivå 4
    Har en fundering angående köksplanlösningar.... I dagsläget verkar en klar majoritet vara för öppna planlösningar. Jag har bott i hus med båda delarna och funderar lite på hur detta köksplanlösningen påverkats över tid.

*För länge sen - stora lantkök där alla fick plats. Sällskapsrum med enbart soffgrupp misstänker jag. Där kanske man även sov eftersom antalet sovrum kunde vara ordentligt begränsat.
    *Mitten 1900-talet - små kök. Stort allrum med matplats för finmiddagar. Ev. stök syns inte från matplatsen vid finmiddagen.
    *Nutid - stora kök med öppen planlösning så man ser vardagsrummet. Ev. en matplats vid en köksö. Ljus och öppna ytor.

Mitt tidigare hus var hyggligt stort och där hade vi öppen planlösning. Trots det störde jag mig mycket på oväsendet som kommer från köket (fläkt, nån pratar) om man såg på tv och tvärtom. Det var i mitt tycke imponerande, men egentligen inte praktiskt.

Alternativet med ett köksbord och en officiell matplats kan jag tycka är praktisk för man slipper se stöket MEN det tar ju kanske onödig plats av huset och det blir längre att bära porslin/mat när matplatsen ska användas.

Lantköket... För min del det mest praktiska alternativet. Ett hyggligt stort kök där alla får plats men samtidigt separat från övriga ytor som därmed inte stör varandra (tv, fläkt, diskmaskin, allmänt prat).

Jag tror att efter den öppna planlösningens tid är förbi så kommer lantköket bli det som blir "inne" igen. Vad tror ni andra? Jag hoppas ni inte ger deprimerande svar som att ingen sittplats behövs för alla sitter med varsin ipad och äter i soffan istället. :)

2. G
    Medlem · Nivå 14
    jag har haft olika planlösningar genom tiden och den sista med arbetskök och separat matrum är min favorit. Nu vill jag aldrig mer äta i köket oavsett hur fint och påkostat det är :).
    Jag är inte road av att ha gäster i köket eller att umgås medan jag försöker laga mat. Det mesta ska vara förberedd i förväg och jag ska helst sitta med mina gäster och umgås vid bordet.
    Att stå vid spisen bland kokande grytor och folk som försöker hjälpa och balansera med ett glas vin gör sej fint i kataloger som ska få oss att satsa hundratals lånade kronor på ett nytt kök :).
    Sänker man ner imoneringsnivån till att få ett praktiskt arbetsyta så blir det inte så dyrt och överdrivet heller och köket blir bara ett kök och ingen husets hjärta där alla ska spendera all sin vaken tid i huset. Snart kanske ska man söva där med om kökssoffor, dagbäddar blir nästa trend .....

Vi är vuxna som umgås mest med vuxna och helst borta från stökig köksmiljö men det finns säkert många som vill ha kök som centrum i huset.

gaia

Redigerat av moderator 7 mar 2015 08:12
  3. pelpet
    Medlem · Nivå 21
  4. S
    Allvetare · Nivå 11
    Vi har satsat på lantköksmodellen och trivs med det.
    På vintern brinner ofta den öppna spisen och på sommaren är det utgången till altan och trädgård.
    Barnen föredrar ofta att pyssla och göra läxor vid matbordet.
    När vi har gäster så blir det att vi stannar i köket hela kvällen eftersom det rymmer flest och har bäst sittplatser.