Byggahus.se

Planlösning badrum hjääääälp!

1. S
    Medlem Nivå 1
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    badrum1.jpg

Tjenare!

Tänke kolla om någon här har någon ide' hur jag ska planera detta badrumet. Alla ide'r är välkomna det är bara att brainstorma :D
    Hade tänkt mig att ha dusch/bubbelbad/toa/kommod/Tvätt/torktumlare/handdukstork.
    Dörren till vänster är nedgång till källaren för dom som undrar.
    Ursäkta för dålig ritning.

Mvh : Sebastian:D

2. Music Man
    Medlem Nivå 10
    Är det någon av väggarna som är yttervägg?
    Isåfall undvik att installera dusch på den.

3. B
    Allvetare · Nivå 14
    Vad skulle det spela för roll? Det är väl bara att förlägga vattenrören utanpåliggande, eller åtminstone inte djupt in i väggens isolering. Tvärtom finns det ofta en fördel med att ha frånluftsfläkt genom yttervägg nära duschen, då det är där den fuktigaste luften brukar bildas.

För att återgå till TS fråga - Själv vill jag gärna ha handfatet "på vägen ut", så att jag inte måste gå längre in i badrummet efter att ha varit på toaletten t.ex. Det är också många som helst inte vill se porslinstronen det första man gör när man öppnar dörren.

Redigerat 17 apr 2015 08:12
  4. S
    Medlem Nivå 1
    Tjebare. Vet inte om de syns men översta väggen och den till vänster har fönster, så de är ytterväggar. Mvh

5. Jonatan79
    Hobbysnickare · Nivå 15
    Finns det ingen annan nedgång till källaren? omöjligt att flytta denna? 2 dörrar 2 fönster är svårt i ett sånt litet rum :(

6. F
    Byggveteran · Nivå 17
    Som tidigare inlägg varit inne på blir det omöjligt att få in allt ni vill ha på denna ytan utan att det ser trångt ut. Ni har för mycket öppningar som begränsar duschens placering.

7. S
    Medlem Nivå 1
    Slår jag igen nedgången till källaren så får jag gå utifrån varje gång jag ska ner o elda, de blir kanske inte så trevligt på vintern o göra det. Men de bästa hade varit och slå igen den. Mvh

8. S
    Medlem Nivå 1
    Kanske får ha dusch i badkaret istället. Men då jag ska bygga helt nytt så vill man ju gärna ha det som man vill :D. Mvh

9. Jonatan79
    Hobbysnickare · Nivå 15
    Har du fler badrum i huset, gissar att du bor i hus? Kanske köra bara badkar i detta om du har dusch i andra?

10. S
    Medlem Nivå 1
    Har ett jättelitet på ovanvåningen med bara toalett o kommod, sena väggar på det med så de blir inget bra :( Mvh

11. B
    Allvetare · Nivå 14
    Det där djupet på endast 42 cm vid källarnedgången ställer till det; den väggbiten blir nästan oanvändbar för dina önskemål (förutom för en handdukstork). Om det gick att flytta källardörren 2 dm åt höger skulle det bli mycket lättare, men jag antar att det inte går?

12. B
    Allvetare · Nivå 14
    Nåt sånt här skulle jag föreslå:
    förslag.png

Ett alternativ är också att sätta Tvättmaskin (TM) och torktumlare (TT) i en tvättpelare där "kommod" är i min ritning, och få en bredare kommod där TT och TM är.
    Inget hindrar heller fler handdukstorkar, t.ex. närmare duschen när man väl valt vilket WC-alternativ man vill ha.

Går också att byta plats på "Dusch+WC1" hörnet och "Bad"-hörnet, så får man lite mer utrymme för toaletten. Isåfall lägger man förstås duschen inne i hörnet och toaletten till vänster om den.
    förslag.png

Ja, det är nog faktiskt bättre...

Redigerat 17 apr 2015 13:17
  13. H
    Medlem Nivå 9
    Köp ett tvättställ med kommod som är ovalt alt. med tre sidor. Dvs skåpet i mitten är rakt och sidorna är sneda så ser möbel mycket mindre ut och då kan du sätta den efter första 52 cm.

14. S
    Medlem Nivå 1
    Enligt mitt ritprogram får inte tm o tt plats bredvid kommoden utan att stå på varandra, bör ju finnas tt o tm i alla möjliga mått? Är inte speciellt insatt i ämnet. Men tack för förslagen dom verkar grymma! Mvh

15. S
    Medlem Nivå 1
    Det tråkiga är att jag kom över en ny kommod så pass billigt att jag va tvungen o köpa den:) den är 90 cm, men i värsta fall får jag köpa en annan. Mvh