Hej och tjena,
Det här är mitt första av många inlägg, då jag nog tagit mig an mitt livs hittills största utmaning. Blott 21 år gammal och utan erfarenhet. Så håll till godo med att det kommer en hel del dumma frågor. Jag måste liksom börja lära mig någonstans.
Hur som helst, som rubriken lyder är jag fundersam kring husstommen i huset jag ska ge mig in på att renovera. Det sägs att det är byggt av gammalt virke från tidigare bostadshus, och är byggt runt 1925. Så här ser det ut på gaveln på vinden, och om jag inte är helt ute och cyklar ser det ut som en plankstomme? Liggande plank på stående plank (kika noga mellan springorna så ser ni).
Men, på bilder som jag med 99% säkerhet vet är från när huset byggdes, ser det ut som att det är laxknutar på hörnen. Det innebär väl att det bör vara timrat? Eller förekommer laxknutar i andra fall…? Jag ska försöka leta upp bilden och ladda upp även den.
Men vad tror ni om husstommen, är det plankstomme, timmerstomme eller en ”hybrid”?
Fasaden är för övrigt lockläktspanel och jag förstår att enklaste sättet att lösa mysteriet är att bryta upp väggen in- eller utifrån men jag befinner mig på annan ort. Så vad tror ni?
Ja ni hör ju, dumjävelsfrågor, men men.
Det här är mitt första av många inlägg, då jag nog tagit mig an mitt livs hittills största utmaning. Blott 21 år gammal och utan erfarenhet. Så håll till godo med att det kommer en hel del dumma frågor. Jag måste liksom börja lära mig någonstans.
Hur som helst, som rubriken lyder är jag fundersam kring husstommen i huset jag ska ge mig in på att renovera. Det sägs att det är byggt av gammalt virke från tidigare bostadshus, och är byggt runt 1925. Så här ser det ut på gaveln på vinden, och om jag inte är helt ute och cyklar ser det ut som en plankstomme? Liggande plank på stående plank (kika noga mellan springorna så ser ni).
Men, på bilder som jag med 99% säkerhet vet är från när huset byggdes, ser det ut som att det är laxknutar på hörnen. Det innebär väl att det bör vara timrat? Eller förekommer laxknutar i andra fall…? Jag ska försöka leta upp bilden och ladda upp även den.
Men vad tror ni om husstommen, är det plankstomme, timmerstomme eller en ”hybrid”?
Renoverare
· Uppsala
· 2 088 inlägg
Min gissning utan fler bilder är att du har en nedervåning i timmer med laxknutar och att det bara är väggen på vinden som är plank.ilj skrev:
Hej och tjena,
Men vad tror ni om husstommen, är det plankstomme, timmerstomme eller en ”hybrid”?Fasaden är för övrigt lockläktspanel och jag förstår att enklaste sättet att lösa mysteriet är att bryta upp väggen in- eller utifrån men jag befinner mig på annan ort. Så vad tror ni?
Renoverare
· Uppsala
· 2 088 inlägg
Jag är verkligen ingen expert på detta, men för mig är det normala att man faktiskt timrar gavlarna ända upp till nock. Samtidigt kan man ju tänka sig att man i ett hus som är timrat av timmer från andra hus får ta till andra lösningar. Är du helt säker på att det är laxknut man ser på det gamla bilderna, och inte bara ändträ från liggande plank?ilj skrev:
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Med en timmerstomme (liggande timmer ca 5x7 tum) är det vanligast att timret fortsätter upp till nock på gaveln. En plankstomme (stående spontad plank) slutar ofta i höjd med eller strax ovanför vindsbjälklaget medan gavelspetsen är gjord av klenare brädor. Det är en alldeles för inzoomad och begränsad redovisning för att man ska kunna dra några säkra slutsatser.
Jag har fått tag på bilden jag pratade om, och jag kan ju ha helt fel, men det ser väl ut som laxknutar i hörnen? Bilden bredvid är tagen från Google när jag sökte på "timring laxknut", haha. Men på min bild går det inte ända upp mot takfoten, har man bytt konstruktion på övre halvan?
Renoverare
· Uppsala
· 2 088 inlägg
Jag förstår inte riktigt bilderna. Den svartvita bilden är ditt hus antar jag, men vad visar den övre?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Den gamla bilden visar tydligt att timret inte går hela vägen till takfoten. Det ersätts av liggande brädor upptill. En rimlig tolkning är att timret kommer från en enplansbyggnad. Vad som inte riktigt stämmer på bilden är plåttaket. Det är lagt med horisontella falsar som ligger mitt för varandra, ett läggningssätt som snarare var vanligt före 1870. Det ser dessutom lite schavigt ut som tyder på att det är gammalt.
Renoverare
· Uppsala
· 2 088 inlägg
Men jag tycker att det ser ut som om min gissning stämmer. Det är timrat med laxknut på nedervåningen, medan övervåningen är plank. Om man zoomar in och tittar på knutarna så ser man att laxknuten upphör en bit under taket.
Edit: tvåa på den bollen.
Edit: tvåa på den bollen.
Ah! Det låter ju rimligt. Vilket hopkok.. Anledningen till varför jag så gärna vill veta hur stommen är byggd är pga ev tilläggsisolering. Har lyckats läsa mig till att invändig tilläggsisolering inte är optimal vid timmerstomme. Verkar ju som att utvändig isolering är att föredra här?J justusandersson skrev:Den gamla bilden visar tydligt att timret inte går hela vägen till takfoten. Det ersätts av liggande brädor upptill. En rimlig tolkning är att timret kommer från en enplansbyggnad. Vad som inte riktigt stämmer på bilden är plåttaket. Det är lagt med horisontella falsar som ligger mitt för varandra, ett läggningssätt som snarare var vanligt före 1870. Det ser dessutom lite schavigt ut som tyder på att det är gammalt.
Tillägg: taket är bytt ca -70 och är i nuläget profilerat plåttak. Superdåligt gjort, masonit direkt under plåten, mögel på innertak, tveksam isolering m.m. Så det måste nog bytas inom en snar framtid..
Håller med! Tack för hjälpen. Svarade ovan varför jag är så angelägen om att ta reda på stommens utförande.Henningelvis skrev:
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Utvändig isolering på timmerstommen, absolut! Även om jag är osäker på hur de övre brädväggarna ser ut i genomskärning bör du ha utvändig isolering där också. Du bör ha ett hehetsgrepp på isoleringen av hela huset.
Min stuga har timrad bottenvåning och timringen går 3 eller 4 varv upp på vinden.. Bytte brädfodringen för en tjugo år sedan efter den ruttnar för att morföräldrarna målat den med plastfärg på 80-talet. Renoverar den pö om pö och senast isolerade jag de sista rummen invändigt med 50 mm rockwool. Ett missrag har jag förstått. Inte för att rockwool är dålig isolering men att för mössen tydlige uppskattar att boa in sig i det medan de fydligen inte alls gillar modern cellulosa-isolering.