Byggahus.se

Plankstomme - avväxling fönster 20-talshus (gavel)

1. J
    Husägare Nivå 4
    Hej!

Jag har ett hus från 1920-talet med plankväggs-stomme. Ska sätta in två fönster i gavelvägg och behöver därför göra håltagning och avväxling.

Har spenderat ca 2 timmar här på byggahus och läst om avväxling i plankvägg, så jag känner mig trygg med själva utförandet. Men jag har två frågor nedan.

Först två bilder på fasaden.

Fasad idag;
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    fönster1.jpg

Fasad med nya fönster;
    fönster2.jpg

(Ovanstående är ett snabbt slarvigt jobb i photoshop. Fönstrenas foder ska givetvis inte "krocka" man balkongdörrens foder osv!)

(Och ja, fasaden, fönstrena och balkongräcket är i behov av omålning och kärlek - vi är nyinflyttadet: Det står på att-göra-listan:)).

Invändigt jag har förutom modern tilläggsisolering tagit bort
    1) tritrex
    2) liggande plankvägg (15mm tjock)
    3) läkt (ca 15 mm)
    4) vindpapp
    5) Nu kommer hyvlad, spontad stående plankvägg (husets stomme).

Planken är 7 cm tjocka och 13 eller 20 cm breda, lite om vart annat.

IMG_8002.jpg

FRÅGA 1: Avväxling.

Tänker mig infälld avväxling som original-avväxlingar är gjorda.

Just här bredvid sitter det dock en balkongdörr som är avväxlad i samma "balk" som jag vill fälla in avväxlingen för fönstret i. Går det lägga in en avväxling för fönster i samma balk där det redan finns en avväxling för balkongdörren? Plankan är 7cm djup och 13cm bred och har en infällning om ca 4 cm för balkongdörren bredvid. Kan jag fälla in avväxling för fönster här också?

IMG_8004.jpg

Håller verkligen tummarna för att svaret är ja! Egentligen hade jag "behövt" ha fönstret ca 10 cm mer åt vänster, men det går självklart inte.

Jag vill verkligen inte placera fönstret på nästa balk (åt höger) - då hamnar fönstret totalt ca 30 cm för långt till höger. Kommer inte se klokt ut varken utvändigt men framförallt inte invändigt - utifrån placeringen av nuvarande element (jag installerade dem själv för två år sedan och har inte orka att flytta dem. Finns annat att prioritera i renoveringslistan!:)).

FRÅGA 2: Dimension på limträbalk

Fråga om dimensionering på balken. Plankstommen är 7cm djup. Ser det som att jag har tre alternativ:

Limträbalk 66x315 mm som jag klyver till ca 66x225 (får inte in högre balk).

Eller limträbalk 42x225 som kapar för att sedan limmar rikligt med trälim + zick-zack skruvar så jag får en balk som är 84x225 mm.

Eller räcker dimensionen 42x180 som blir till 84x180 mm? Är ju bara ett fönster som är 100cm brett, så ingen stor håltagning.

(8,4 cm balk i 7 cm plankvägg är inga problem. Den sticker ut 14 mm invändigt , men jag ska ju på med flera lager isolering m.m. för att fylla upp hålet av alla tidigare lager trä, tritrex m.m.)

Tack på förhand för svar!
    Uppskattas enormt! (y)

Redigerat 1 maj 07:15
  2. Staffan2000
    Medlem · Nivå 16
    Frågan är väl om du behöver en avväxling överhuvudtaget? Det finns knappast några vikter ovanpå.

3. Bernieberg
    Renoverare · Nivå 18
    Använd plank som du får från nya hålet till avväxlingen.

4. J
    Medlem · Nivå 24
    Det kan vara bra att tänka på att det gamla virket i huset är sågat med tummått. De smalaste plankorna har nog varit 3x6 tum innan spontningen, Det betyder en tjocklek på ca 75 mm. Plankorna är skråspikade i varndra med mycket kraftiga och många spikar. Man får därigenom en skivverkan som gör att det brukar räcka med att använda överblivna plankor till avväxlingar. Har man inga sådan är limträ ett bra alternativ genom att det går att få snarlika dimensioner. Närmast till hands ligger tjockleken 78 mm. Ska man klyva limträ ska det vara homogent. Det har då bokstaven "h" i typbeteckningen.

5. Staffan2000
    Medlem · Nivå 16
    Men som sagt. Behövs det någon avväxling överhuvudtaget!

6. J
    Medlem · Nivå 24
    Det är ingen avväxling i ordets egentliga mening utan ett sätt att göra plankväggen ovanför fönstret styvare. Det händer nog inget dramatiskt om man struntar i den.