Byggahus.se

Plankgolv vridit sig –*byta eller rädda? (bild)

1. D
    Medlem · Västra Götaland · 470 inlägg

Davidw

Medlem
    Har ett tre år gammalt hus där farsgubben lyckades övertyga mig om att inte torka träplanken innan de sågades upp till golvplank. Nu ligger ett plankgolv på betong och golvvärme som glipar och har kupat sig, men som dock inte är spikat eller skruvat vilket gör det lätt att plocka upp.

Jag valde att inte skruva eftersom jag ganska snart efter vi sågat upp det insåg att inte torka var dumt och att golvet skulle behöva "dras ihop" efter det torkat. Detta bidrar ju såklart till att det glipar och skevar lättare –*men medför att det är lättare att ta upp.

Det är dock att en del brädor kupat åt fel håll som känns som det som kan göra att jag ändå inte kan dra ihop och fixa, utan kanske måste byta golv. Frågan är om det går att rädda, här kommer lite fakta:

a) En del plank har kupat sig "åt fel håll", det vill säga de är inte sågade "glad gubbe" så de vobblar och om två sådana ligger bredvid så hoppar de ur sponten (som sagt, inte skruvat :p )

b) En del plank är även vinna längdmässigt (se bild där de glipar ojämt över längdsträckan) även detta förstärks såklart av att de inte är skruvade.

c) Golvet ligger ovanpå lumppapp sen plast sen betong.

2. D

Davidw

Medlem
  3. D

Davidw

Medlem
    Det finns ju lite alternativ:

1) Kasta ut allt och börja om med plankgolv i skruvat underlag
    2) Ta upp, skruva/limma och lösa "felkupade" plank på nått sätt (slipa även på undersidan??)
    3) Slipa av gamla och lägga nytt golv ovanpå det gamla. Skruva i det. (Fortfarande dumt med tanke på ojämnheter?)

Hmm...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.