Byggahus.se
vilket trä/behandling/fabrikat ska jag välja på ett plank jag helst slipper göra underhåll på?

Gjuter nog plintar och ser till att inget trä är i kontakt med jorden.

Gärna någonting som smälter in i naturen som går mot naturligare färger. Typ grönt, mörkt, oljat/tjärat eller liknande.

Ska vara i tomtgräns, på andra sidan är brant stup.

S spaxx skrev:
Gärna någonting som smälter in i naturen som går mot naturligare färger. Typ grönt, mörkt, oljat/tjärat eller liknande.
Tryckimpregnerat är väl närmast självklart?

KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Tryckimpregnerat är väl närmast självklart?
Ja absolut. Finns det olika kvalite?

Cederträ kan nog fungera också.. Vet ej hur vanligt det är eller hur dyrt.. :)

S spaxx skrev:
Ja absolut. Finns det olika kvalite?
A och AB är det som vanligtvis säljs i bygghandeln. Jag tror inte det spelar någon roll vad du väljer till ett plank:
  • Trä impregnerat enligt klass A är avsett att användas för virke i markkontakt och i sötvatten, samt i särskilda fall ovan mark, där man har en betydande risk för rötangrepp, detta motsvarar skyddsklass 4 enligt EN 335.
  • Trä impregnerat enligt klass AB är avsett för användning i utsatta konstruktioner ovan mark, som t ex staket, vindskivor detta motsvarar skyddsklass 3 enligt EN 335.

Kolla in tjärfärger, kanske tjärvitriol, målas max 2 ggr med 1-2 års mellanrum.

Det självklara är att skydda planket från regn. Strategiskt placerade plåtar gör mer nytta än impregnering eller vilken färg som helst.
Mvh Findus

• Gilla
justusandersson
  • Laddar…
Brädornas övre ändträ måste skyddas. Själv har jag ett ganska långt plank där en snett liggande bräda som är klädd med kopparplåt utgör ett sådant skydd. Stolparna har plåthattar. Spikreglarna är av kärnfur och lite avfasade. Allt är målat med slamfärg. Inget virke är tryckimpregnerat. Det har stått i 12 år nu utan andra förändringar än att färgen behöver bättras på. Bygger man rätt behövs inte tryckimpregnerat. Det mesta tryckimpregnerat är dessutom hyvlat vilket ju inte passar till t.ex. slamfärger.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.