Byggahus.se

Plank på golvvärme?

1. V
    Medlem · 41 inlägg

vickeva

Medlem
    Vi skulle vilja ha ett brädgolv, typ breda furuplank eller så, men vi vill ha golvvärme under. Kan man lägga tiljor på värme, eller finns det några andra golvalternativ som ger samma känsla?

2. Johan Gunverth
    Diversearbetare · Göteborg · 8 241 inlägg

Johan Gunverth

Diversearbetare

Re: Plank på golvvärme?

De går utmärkt. Glöm ej att sprida värmen med golvvärmeplåtar (du talar väl om vattenburen golvvärme?) och att alltid lägga lumppapp mellan plåtar och plankor.

3. H
    Medlem · 228 inlägg

Fast ju bredare golvplank desto större risk för breda springor när golvet torkar av värmen.
    Hans

4. T
    Medlem · 288 inlägg

tartan

Medlem

Varför lumppapp? Den isolerar bort ber värme som då går ner istället. Jag har golvplank typ kilsågat. Det är 38 mm tjockt och de bredaste kilarna är 350 mm. Golvet lades in löst, och fick ligga så i drygt ett år med golvvärmen påslagen. Sedan lyfte jag upp golvet och klackade ihop och spikade fast allt. Har förstås använt golvvärmeplåtar. Mina bredaste springor nu på vintern är ca 3 mm, inte farligt för ett så brett golv.
    Tartan

5. Johan Gunverth

Johan Gunverth

Diversearbetare

Knarr, knarr, knarr!
    Jag har hört hur det kan låta när man utesluter lumppappen under plankgolv. Golvet känns varken genuint eller rejält. Bara billigt.

6. Johan Gunverth

Johan Gunverth

Diversearbetare

Det hör till ett plankgolv och är inget negativt.

7. MathiasS
    Medlem · Stockholm · 28 112 inlägg

MathiasS

Medlem

Reflektion: Om man har en pappbit på ett par millimeter under ett massivt trägolv på 20-25mm (eller som i ditt fall 38mm!) så måset den isolerande effekten i pappen relativt golvet vara försumbar?

8. T
    Medlem · 288 inlägg

tartan

Medlem

Jo visst kan man tycka det. Men om man nu har så tjockt golv så är det vä onödigt att det blir ännu svårare för värmen att stiga upp. Sedan är det så att på kilsågade golv har man lösa spånter som är 4-5 mm tjocka. När golvet torkar lite så är det på vissa ställen endast dessa spånter som hindrar värmen. Försummbart, visst men ändå onödigt. Har man en matta uppe på golvet så får åtminstonde vi en temeraturskillnad på ca 2 grader på golvet. Dessa grader vill ju jag ha ut i rummet, men min fru vill gärna ha en och annan trasmatta. Angåendeknarr, så är detta inget problem med ett trägolv med lite tjocklek. Då är vi nog nere på tunnare dimensioner.
    Tartan

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.