Planfräst ho inte rekommenderat?

844 läst  15 svar

1. N
    Medlem Nivå 6
    Har haft planfräst ho avtalat med min köksleverantör sedan dag ett. Nu hade han pratat med firman som levererar granitskivan och da hade de sagt att detta inte var bra utan underfräst var bättre.

Har inte hört detta för stenskivor tidigare. Har de rätt?

Vill gärna ha planmonterat för att dels slippa kanter där det samlas skit och sedan att hon kommer lite högre upp.

2. TomasJor
    Medlem · Nivå 6
    Har aldrig tidigare reflekterat över detta men dom kök som jag varit med och levererat har alla haft underlimmad ho.

3. andr.ljung
    Renoverare Nivå 8
    Underligt, vår stenleverantör sa precis tvärt om eftersom underlimmad lämnar en känslig kant. Risken finns att man slår ur flisor och hack när man diskar gjutjärnspannor osv. Vi har dock 20mm kalksten som är lite känsligare än t ex granit, men vi fick det vi ville ha och det blev snyggt! Dvs planlimmad diskho!

4. L
    Medlem Nivå 1
    Jag satte in underlimmad ho i köket för ett år sedan. Mycket snyggare tycker jag och inga flisor änsålänge

5. N
    Medlem Nivå 6
    Smaken är ju alltid som baken. Själv tycker jag planlimmad är mycket snyggare än underlimmad.
    Flisor i stenen är ju ett bra argument. Speciellt som att de argument jag nu fått är för att underlätta för leverantören medan flisor blir ett problem för mig.

Anledningen var tydligen att vaskarna ofta är kantstötta när de får dem så de måste beställa nya. Alternativt att de inte riktigt blir plana utan att kanten antingen sticker upp lite eller ned lite i skarven mot stenen.

6. KnockOnWood
    Husägare · Nivå 25
    Helt Off Topic: Åh, vad jag är glad åt min rostfria diskbänk :love:

7. W
    Medlem · Nivå 6
    Planlimmat är betydligt mer krävande för stenfirman och kostar därför alltid mycket mer.
    Jag har det och jag tycker det är suveränt av just de anledningarna du skriver i första inlägget. En annan grej är att i tidigare kök med underlimmad ho smällde vi flera vinglas som står nere i hon och välter mot kanten. Det är inte lika lätt hänt när metallkanten går upp över.

8. D
    Husspekulant Nivå 3
    Det är inte riktigt sant. Det är mer arbete med en underlimmad ho, eftersom det finns mer stenyta, som måste poleras upp efter håltagning. Det behöver man inte göra med en planlimmad ho, eftersom den ytan inte syns.

9. Wide Glide
    Medlem Nivå 6
    Idag har de maskiner som fräser och polerar kanten om den är synlig.
    En planmonterad diskho bör monteras på stenhuggeriet för att få exakt passning.
    Diskhon ligger plant med ovansidan på stenskivan och är ett betydligt mer arbete.
    Se länk: http://cgksten.se/tillverkning/infallning/
    Argumentet att ovankanten med en undermonterad diskho är sårbar om man slår i en tung stekpanna är riktigt.

10. C
    Köksfixare Nivå 6
    Det låter som att något inte stämmer med deras argument.
    Planlimmad är det vanligaste när det gäller hur man monterar i granit.
    Sen är det en smaksak vad man gillar, Jag tycker underlimmad / underfräst är snyggare men inte lika praktiskt.

11. N
    Medlem Nivå 6
    Tack
    Känns som att ni bekräftat min magkänsla.
    Jag kan första att man kan tycka underlimmad är snyggare. Själv tycker jag som sagt inte det och planlimmat verkar pa manga sätt mer praktiskt dessutom sa tva rätt för mig. Jag skall ringa stenfirman nästa vecka och lyssna pa deras argument men i princip helt säker pa att jag gar pa planlimmat.

12. L
    Medlem Nivå 2
    Hmmm, jobbar med som stenhuggare och svårt att hålla med någon här till 100%, eller att planlimmad är mer praktiskt att man inte kan få skador invändigt som underlimmad ho.

Går snabbare att göra en planlimmad, och behövs inte alls limmas i verkstan för att bli perfekt. Lättare att montera bänkskivorna om man limmar hon ute hos kund.

Sen att om det är en större ho med 2 olika vaskar i en tex 180x500 eller dylikt så är dom ofta svaga vid mötet och kan va lite slagna.

Sen att man gör mer planlimmad i granit vete tusan, vi gör iaf mer underlimmade än planlimmade i all typ av sten.

Sen hos oss är det.nog billigare med planlimmad än underlimmad, att göra en planlimmad ho krävs 2 kanske 3 verktyg i maskinen och underlimmad krävs det iaf 7 till 9 olika verktyg(mer slitage)

• Laddar…
  13. D
    Husspekulant Nivå 3
    Jag vet att hoarna skiljer sig åt, ifall man man väljer en planlimmad ho, jämfört med en underlimmad ho. Det finns vissa modeller, som går att använda till båda typerna av montering. Det är priset på ho, som skiljer på de olika monteringssätten. En ho för planlimning är dyrare.

Jag har själv jobbat som CNC-operatör på ett stenhuggeri.

• Laddar…
  14. L
    Medlem Nivå 2
    Instämmer, värsta som finns är när kunderna kommer med dom billigaste och största 2delade hoarna, eller en billig ho med avrinningsyt, om man endå läger mycket pengar på en naturstensskiva så äre dumt att snåla in på ho tycker jag!

• Laddar…
  15. N
    Medlem Nivå 6
    I mitt fall en stor enkelho (70cm). Later som jag kan vara i riskzonen da?
    Ho fran Strand som jag inbillar mig är ett ok märke?

Hur stora är konsekvenserna om den är lite slagen?

I mitt fall monteras ho i fabrik när man valde planlimmad.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: