Planeringshjälp

399 läst  2 svar

1. M
    Medlem Nivå 1
    Hej

Gröngöling på altan så har några enklare frågor som jag skulle behöva hjälp med.

Hur långt under hustaket måste man gå med det nya altantaket. i dagsläget går altantaket upp under råsponten på vårt hus... så har tagit bort den översta biten på plasttaket för att inte vatten ska gå bakvägen och har satt dit en ränna.

Sen har jag en fundering över hur brett man får ha mellan reglarna för bär linan.
    som ni kan se på bilen är det mellan de rödmarkerade cirkus 2,4 meter och mellan de blå 1,8 meter. Är det optimalt att ha dessa mått på plintarna?

Tanken är att vi ska glasa in så det blir ju en del vikt osv.. bärlinan in mot väggen är inte fäst i tegelfasaden utan har satt en blir en halvmeter från husvägg.

Mellan de svarta är det 1 meter.

Vi kommer köra på 45*175 reglar som bärlina samt golvreglar. Hoppas ni förstår i mitt stressade inlägg vad jag är ute efter och att det finns någon med kunskapen om detta :)

Tack på förhand

2. H
    Medlem · Nivå 19
    Om det bara ska vara ett vanligt trall golv på golvreglarna så är det 2m mellan plintar och 2m mellan plintrader med 45*195. Så dessa mått bör du ej överskrida.

Ska du isolera golvet och ha andra material kan dessa värden ändras.

3. M
    Medlem Nivå 1
    Hej

Tack, problemet om vi går vidare med 2m åt sidan är att Plintsberg för stolpe kommer precis vid skjutpartiet. Vi tänkte använda stolpar från plintarna för att lägga taket på, vi ska isolera så småningom.
    Hur mycket skillnad kan 0,4 meter göra ? Har försökt hitta fakta men är en luddig miljö. Får kolla med snickarna hur dom hade gjort.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: