Byggahus.se

Planering gästtoalett

1. Mazen
    Inredare · Nivå 13
    Finns det någon möjlighet att gör schaktet smalare för att på så vis få plats med en WC fixtur för vägghängd WC uppe till höger?
    Då utnyttjas djupet i nichen till fixturen .

2. Mazen
    Inredare · Nivå 13
  3. G
    Medlem Nivå 6
    Det är för ont om plats mot väggen man sitter på toaletten. 30 cm från mitten är för lite, räkna med att snarare 40 cm åt varje håll behövs.

4. Mazen
    Inredare · Nivå 13
    Själv har jag 29 cm och det har jag inga problem med, men absolut om ytan finns så självklart mer luft mot väggen .

5. G
    Medlem Nivå 6
    Rekommenderat avstånd är större än så och med 29 cm avstånd skulle iaf jag sitta och trycka mot väggen utan att kunna sitta rakt.

6. R
    Medlem Nivå 2
    Jag just det där med armbågsutrymme som talar för hörnhandfat. Tar gärna en bild på ert spegelskåp öppnat/stängt om du orkar, inspiration är toppen!

7. R
    Medlem Nivå 2
    Nej, egentligen så är det väl mest när det blir kö till den andra toan som denna kommer användas. Jag gillar dock inte alla dessa jättesmå hörnlösningar jag har hittat, de ser så väldigt nätta ut. Jag är helt på din linje ang en skål vs "vanligt" handfat, men där har vi lite olika tankar jag och min kära sambo.

8. G
    Medlem Nivå 6
    Måtta upp ett hörnhandfat med 40 cm sida, det är inte direkt litet.

9. R
    Medlem Nivå 2
    Jag gillar att du tänker kreativt men schaktet vill jag inte ge mig på och positionen av högra väggen känns som den bör vara där den är inritad. Det lutar nog åt att hitta på en bra lösning på ett hörnahandfat.
    Skall tilläggas att vi redan köpt en golvstående WC men den kan ju i värsta fall återlämnas. Är inte så sugen på att ha något vägghängt då det bara blir dyrare för snickaren och rörisen att fixa ihop. Stora argumentet för det hade väl varit att det är lättare att städa utan något som ansluter mot golvet.

10. R
    Medlem Nivå 2
    Nej det är det inte, men då gäller det att hitta något som hon som bestämmer tycker är estetiskt tilltalande ;)

11. R
    Medlem Nivå 2
  12. Anna_H
    Husägare · Nivå 19
  13. Mazen
    Inredare · Nivå 13
    • Laddar…
  14. Mazen
    Inredare · Nivå 13
    Det är förstårligt. Och har ni redan en WC ska ni absolut köra på den.

15. S
    Medlem · Nivå 8
    Vi har ett badrum som är nästan identiskt med det du ritat och som vi hyfsat nyligen har renoverat. Satt ett litet/grunt handfat (ej hörn) mitt emot dörren och toaletten centrerad på kortväggen. Ett spegelskåp över handfatet. Det ger ett okej utrymme att bara kliva rakt in genom dörren och stå när man borstar tänderna, sminkar sig etc och toalettstolen blir inte i vägen.

Det är bra att hålla sig till en klassiskt handfat med synliga rör. Inget skåp/kommod som inkräktar på benutrymmet när man sitter på tronen. Tänk på att hålla bra avstånd i sidled till väggar så att även bredaxlade personer kan sitta på toaletten bekvämt utan att sitta gnugga axeln mot väggen. Mazens förslag ovan känns t.ex lite tight mot kortväggen.

Den enda miss jag känner att vi gjorde med vårat badrum var nog att sätta ett spegelskåp över den lilla handfatet. Det är ett ikea storjorm skåp med inbyggd belysning som bygger ut ca 20cm från väggen. Med det lilla/grunda handfatet så lutar man sig gärna väldigt lång in nära kaklet pannan när man sköljer ansiktet, just för att inte skvätta så mycket utanför det lilla handfatet. Då är det lätt att man slår i bakhuvudet i spegelskåpet på vägen upp sen. Så här i efterhand kanske det hade varit bättre att sätta en enkel (tunn) spegel ovanför handfatet och antingen skippa förvaringen eller sätta ett litet skåp ovanför toalett-tanken (Vi har inbyggd tank med en liten hylla/avsats på)