Byggahus.se

Planering gästtoalett

1. R
    Medlem Nivå 2
    Hej! Idag brakade det loss och det kom in tre snickare och började riva i vår lägenhet. En trea skall bli en fyra samt kompletteras med en gästtoalett, så det är ett ganska stort jobb i förhållande till rubriksättningen..
    Men, nu har vi kört fast lite kring vår gästtoalett. Såhär på kvällskvisten så orkar jag inte göra något bättre än en handskiss..
    Toaletten som vi ritat på är 150x120 cm minus ett schakt (avlopp och ventilation) om 70x20 cm.
    En dörr skall in på nedre långsidan, 70 cm bred..
    Men var skall vi placera handfat / kommod? På högra kortväggen, eller skall man försöka få in det i övre högra hörnet på något bra sätt?
    Egentligen skulle jag vilja göra toaletten kortare för den stjäl utrymme av en klädkammare som är tänkt att bli 280x170. Om toaletten var ex 140x120 så skulle klädkammaren bli 280x180 osv.. Högra väggen i skissen vill jag helst inte flytta på..
    Men hur liten kan jag göra toan och hur skulle ni placerat handfatet?

Slänger med min skiss samt vår nya planlösning (ej skalenlig) så ni ser helheten..

Alla tips är välkomna! Hoppas jag lagt detta i rätt forumdel.

vh
    /Rickard

2. G
    Medlem Nivå 6
    Jag föreslår ett hörnhandfat i hörnet uppe till höger (där det står "40") om inte avloppsplaceringen är omöjlig där.

3. I
    Medlem · Nivå 7
    Håller med ovanstående. Sätt ett mindre handfat mellan schakt och vägg. Sen tycker jag att du ska gå på en 8M dörr om du har 790 fram till wc-stolen.

• Laddar…
  4. R
    Medlem Nivå 2
    Avloppsplaceringen är nog rätt fri utgår jag från (vi har golv av Nivell-typ där avlopp ligger i hålrum mellan reglar och betongplatta). Men var hänger man ev spegel om man kör hörnhandfat?

5. I
    Medlem · Nivå 7
    Missade att han skrivit hörnhandfat. Kör ett vanligt 40cm istället.

6. R
    Medlem Nivå 2
    Jag hade tänkt att något med liknande mått hade passat som handen i handsken men vi hittar inget som vi tycker blir riktigt bra..
    Ang dörr så har jag en till övers som jag har för mig dörrbladet är ca 70 cm på som vi tänkt återanvända, blir det trång att gå in genom? WC-stolen är 650 mm lång och kräver 60 mm från vägg. Ser nu också att jag blandat mm och cm, så kan det gå om kvällen..

7. I
    Medlem · Nivå 7
    Det blir lite detektivarbete att hitta något med exakt dom måtten. ;)
    Är dörrbladet ca 70cm är det en 8M dörr, och det fungerar utmärkt.

8. R
    Medlem Nivå 2
    Ja, nog tycker jag vi har letat.. Sätter man "standard" 40 cm in i hörnet så känns det som att det bli trångt för höger axel och att det riskerar att se lite inklämt ut?
    Vill inte ha något pluttigt handfat så man spiller vatten åt alla håll när man tvättar sig heller vilket många hörnhandfat är.
    Sambon har sett ut en kommod med "skål" ovanpå om 40x40 cm men jag är inne på att det blir konstig med avseende på avsaknad av lämplig placering.

9. G
    Medlem Nivå 6
    Ovanför handfatet på valfri vägg föreslår jag. Man behöver ju inte spegla sig med näsan in mot hörnet bara för att handfatet sitter där.

• Laddar…
  10. G
    Medlem Nivå 6
    Det var därför ett hörnhandfat skulle vara lämpligt tänkte jag.

Det blir väl inte mindre än ett 400 mm brett rakt fat om du kan hitta ett hörnfat med 400 mm sida.

• Laddar…
  11. Anna_H
    Husägare · Nivå 19
    Vi har ett hörnhandfat och en hörnspegel, tre trekantiga hyllor bakom. Står vanligtvis öppet så att man ser sig själv i spegeln när man går in, men stängs när vi har gäster, då det är i vårt sovrum som ligger i anslutning till vardagsrummet på övervåningen.

Ett hörnfat 40 cm blir större än ett rakt 40 cm, plus att man får bättre armbågsutrymme.

Redigerat 15 jan 09:41
    • Laddar…
  12. B
    Medlem · Nivå 20
    Är det inte bara meningen att man ska tvätta händerna där?
    Det behövs inte särskilt mycket utrymme för det men om det är möjligt så välj en kommod där kranen är placerad i vänstra hörnet så behöver man inte stå så nära väggen.

Det är en liten gästtoalett och det är nog svårt att komma ifrån att något ser inklämt ut. Om du i stället har kommoden mittemot toalettstolen så kommer det se inklämt ut därför att avståndet mellan dem blir så kort.

Det skvätts nog mer vatten utanför när det är en fristående skål på en skiva än med ett heltäckande tvättställ som är större än skålen.

13. Mazen
    Inredare · Nivå 13
    Ritat med en kortare modell Ifö Sign och ett smalare handfat Ifö Renova.
    Det blir inte mycket plats, men jag har en WC som är 1050 bred och 1200 djup iofs med dörren på kortsidan men det funkar gott.
    Förslag på planering.

14. Anna_H
    Husägare · Nivå 19
    Vart tog schaktet vägen?

15. Mazen
    Inredare · Nivå 13
    Det missade jag helt :oops: läste lite slarvigt därför en inritad slits för avlopp i övre hörnet.
    Tillbaka till ritbordet :)

• Laddar…