Hej,
Jag skulle behöva lite siffror till min plattsättning av badrum. Jag kör Lip Multifix, tänker använda 8mm kam både på väggar och golv. På väggen kör jag klickar 30 x 7 cm liggande, 8 mm tjock. På golvet diagonal 15 x 15 cm, 8 mm tjock.

Hur ska jag planera:

1. Hur mycket ska räkna med att fix + väggklinker 8 mm tjock bygger? Är det samma på golvet?

2. Hur mycket "bygger" jollning, dvs ytterhörn där 45graders klinkar möts med fog mellan, dvs hur mycket längre ska bitarna göras än om de slutade där väggen bryts i ett ytterhörn?

3. Hur ska jag tänka på det fönster som sitter inte riktigt i centrum av ena långväggen - fönstret är 1 m brett x 1,3 m högt. Det är 230 mm till taket ovanför (samma som dörren på motsatta sidan. Ska jag ändå starta från golvet - tänker att jag vill ha hela plattor 30 x 7 cm ovanför fönstret - men alla säger att jag ska börja från golvet - och då blir det inte en hel linje vid fönstrets ovansida.

4. Jag tänker starta med med riktbräda vid golvet en platthöjd upp - ska jag lägga till golvfix och golvkliker på den höjden?

Stort tack på förhand för alla kloka svar som nu kommer strömma in :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.