Byggahus.se

Planering av elmaterial inköp för fritidshus på 63 kvm.

1. L
    Medlem Nivå 3
    Hej,

projektet rullar på...

Jag behöver hjälp med att planera inköp av all elmaterial för fritidshuset som är 63 kvm med tre sovrum vrum, kök, badrum, hall, och litet teknikrum där elskåp kommer vara. Teknikrummet ligger nästan mitt i huset .

Det handlar om vanlig installation i ett hem dvs belysning i varje rum och 2-3 uttag i sovrummen samt i hall o vardagsrum. I badrum belysning, uttag, badrumsfläkt och golvvärme.

I köket blir det spis (inte bestämt vilken sort) kyl o frys köksfläkt med konstans drift, uttag för eventuell diskmaskin arbetsbelysning och uttag ovanför diskbänk.

I vardagsrummet belysning och 3-4 uttag samt uttag för luftvärmepump.

I teknikrummet behövs belysning och uttag för VVB (ska man ha 3 fas? kanske onödigt ?) hydrofor,värmekabel för vattenrör, samt ska det dras ut (ur huset) kabel för vattenpump.

Utebelysning: ingång och altan. Uttag på altan. 1 och 3 fas uttag på sidan av huset (2 st totalt) och även belysning på tre sidor av huset.

Vilken matningskabel behövs . (el finns på tomten det har varit inkopplad i en annan stuga)
    Vilka komponenter för normcentral ? Det ska vara Hager.

Hur mycket kabel kan det behövas och vilken? Har redan 100 meter 20mm slang. 50 m fördragen 16 mm 5G1,5. 5 st à 100 meter FK 2,5 i olika färger vit,brun,svart, blå o gröngul detta kommer kompletteras med flexslang.

Vad mer kan behövas (typ: klammer,rörmuff osv) utöver apparatdosor,takdosor,spisdosa,kopplingsdosor, och hur mycket?

Jag kommer att köpa material i butik (Hornbach). Jag ska inte koppla själv. Elektriker kommer inte köpa material.

Tack i förväg...

2. T
    Medlem · Nivå 16
    Förväntar du dig att någon här offrar sig och räknar ihop hur mycket? Du vet ju själv vilka grejer som behövs och kan räkna ut mängden själv.
    Jag brukar köpa mer än nödvändigt och lämna tillbaka det som är över. Funkar skitbra.

3. L
    Medlem Nivå 3
    Förväntar du dig svar på det?

4. Ramnemark
    Hobbysnickare Nivå 24
    För mig är de roligaste att planera projekten, göra budget, leta material. Räkna på åtgång osv det roligaste under projektet. När man sen står med sandpapper i handen och spackel över hela väggarna önskar man mest att det är färdigt :)

Gör annars som första svar säger, köp mer material än vad som behövs, lämna tillbaka resten

Redigerat 26 feb 2015 19:41
  5. Bo.Siltberg
    Självbyggare · Nivå 25
    Om vi tar det från början, med matningskabel, så beror den dels på hur starkt nätet är och dels på hur lång den kommer att bli från mätarskåpet. Då det är ett fritidshus kan man misstänka att det är långt till transformatorn? Du kan få uppgifter om förimpedans och kortslutningsströmmar från din nätägare.

Detta, och längden som sagt, ger vilket area som behövs för huvudledningen till stugan. Kanske räcker 5G6 mm², kanske behövs 5G10 mm².

För val av normkomponenter antar jag du vill ha hjälp med just karakteristiken och märkströmmen. Den beror återigen på hur starkt nätet är. Normala villor kan använda C10A för normala grupper, kanske kan du också göra det. I värsta fall får du använda B10A eller C6A, eller gå upp i area på gruppledningarna till 2.5 mm². Det går inte att säga utan att veta mer om din anläggning.

Vilka mängder kabel du behöver beror ju på var elcentralen kommer att placeras. Det går ju åt mer ifall den placeras i ena hörnet av stugan. Det beror också på förläggningssättet, takdosa som central spindel i nätet eller via kopplingsdosor på väggar etc, dvs det beror på om du vill ha ett traditionellt lamputtag mitt i taket.

Hur fördelning och sektionering ska gå till finns många trådar om, här är några länkar, men sök gärna själv för jag irriterar mig på att jag bara hittar trådar där jag själv är med o tjatar :rolleyes:
    http://www.byggahus.se/forum/el/186133-vad-ar-brukligt-vid-sektionering.html
    http://www.byggahus.se/forum/el/159566-eldragning-principer.html
    http://www.byggahus.se/forum/el/181114-planera-el-i-kok.html

6. L
    Medlem Nivå 3
    Now we're cookin... :)

Avstånd till mätarskåpet är ungefär 20-25 m (från kopplingspunkten dvs. elskåpet).
    Jag får ringa och skaffa den info från nätägaren.

Vad det gäller normcentralen så kan jag väl köpa allt utom säkringar då ?

"Vilka mängder kabel du behöver beror ju på var elcentralen kommer att placeras. Det går ju åt mer ifall den placeras i ena hörnet av stugan. Det beror också på förläggningssättet, takdosa som central spindel i nätet eller via kopplingsdosor på väggar etc, dvs det beror på om du vill ha ett traditionellt lamputtag mitt i taket."

Elcentralen kommer placeras mitt i huset och takdosor kommer att användas så mycket som möjligt.
    Jag uppskattar att det kommer gå åt >200 m FK 3G 1,5 men det behövs visst FK 5G1,5? Kan man rakt av byta den mot 5G2,5 ? (Vad kommer elektrikern säga om det?)

Vad mer kan det behövas utöver slangklammer, rörmuff, toppklämmor?

Med vänlig hälsning,
    Laufer(à)

7. Ramnemark
    Hobbysnickare Nivå 24
    Det går att byta till högre area. Det har bara fördelar med sig :)

8. L
    Medlem Nivå 3
    Jag gillar inte planera det jag inte kan :)

Jag tänker absolut inte göra som Tomas_Blekinge säger däremot så som du säger :)
    Det är anledningen jag vill handla i butik och inte i elbutik .se :)

9. E
    Medlem · Nivå 23
    Drar du 2.5 mm2 i stället för 1.5mm2 så surnar säkert elektrikern till. Men om du verkligen funderar på att anlita en elektriker är det nog bäst att du pratar med honom i det här skedet och kommer överens om hur du tänker göra. Gör du inte det kan det vara svårt att få någon behörig att befatta sig med din installation.Han kan säkert även ge dig alla råd du behöver.

• Laddar…
  10. L
    Medlem Nivå 3
    Jag kommer inte dra nånting själv. Om jag gör något kommer elektriker vara nykter o närvarande.

11. Bo.Siltberg
    Självbyggare · Nivå 25
    Du bör nog kunna räkna med att kunna använda 1.5 mm², det blir konstigt annars. Det är en liten stuga med korta ledningslängder. Jag har inga tumregler för hur mycket som brukar gå åt, det brukar bli mer än man tror. Med en ritning går det att uppskatta. Det är huvudsakligen brun, blå, grön/gul du ska ha. Andra färger, svart, grå, kan behövas som tändtrådar och trefasgrupper. Det kan vara bra att förbereda för trefas till VVB och vattenpump. Allt bör gå med 1.5 mm² utom spis som ska ha 2.5 mm².

Slang av bra kvalité, dosor, slangklammer, toppklämmor (Wago 773 eller Helacon, storlek 4-6) behövs. Skarvmuffar ska du inte behöva.

12. L
    Medlem Nivå 3
    Angående slang så tänkte jag använda fördragen främst. Men oavsett fördragen eller inte vilka rekommenderas ?
    Jag har sett märken som G-flex (Beijer ) och JOEL (K-rauta). Hornbach brukar oxå ha genomgående bra kvalitet.

13. E
    Medlem · Nivå 23
    Varför frågar du inte elfirman som du ska utnyttja om ett pris på matr. dom kan säkert ge dig ett pris som är i nivå med "bygghandlarna". Dessutom kan dom leverera i "rätt" mängder oavsett ur mycket/lite du behöver. Köper du bara det du glömt bort och lite kompliterande matr. så kommer du knappast att få någon "rabatt" .
    Ps
    Jag hoppas att du vet att även slang och dosor är lika behörighetskrävande som centralkoppling.

14. F
    Medlem Nivå 8
    Jag lägger ner lite tid på att få alla apparater i rätt serie. Nu kanske inte gristryne och antennuttag installeras hos alla. Men jag köper då aldrig en "udda" serie. Jag plockar istället ihop att jag får alla ramar och centrumlock i samma serie som övriga uttag och brytare mm. Undantaget är väl spisuttaget då det verkar vara dålig uppslutning av majoriteten av tillverkarna.

Bara så du vet så kan Elektrikern vägra att installera ditt inköpta material då det är billig skit som han ej vill arbeta med och som kanske inte är komplett med varandra.

Jag köper ELKO´s röda dosor eller Eljos Vp2 dosa för ca 21-23 kronor st. Lite mer beroende om det är regelfäste. Dubbelstuts osv. Detta kanske låter dyrt om man tittar på de dosorna för 5-10-15 kr i lågpris varuhusen. Nu får du säkert betala mer än ynka 20-25kr för de dyra fina dosorna. Men räknar jag så att smäcker jag upp mot en 100 dosor om möjligheterna är optimala så kan du själv räkna ut att en dyr dosa kostar mindre i tid. Dvs billigare. Hade jag kört med rutab skit så hade jag nog inte ens fått dit en tredjedel av det man kan montera med material som är väl genomtänkt. Lyxar man till det med regelfäste för dosorna så blir priset det dubbla men man mer än halverar tiden direkt.

Kanske inte så att svensson tänker på det men oftast handlar det bara om tusenlappar i slutändan ändå.

En dyrare dosa är dessutom mycket smidigare att arbeta med. Kör man eljos röda då behöver inte ens dosa sitta rakt i väggen eller ända ut mot tapeten. Detta självjusteras när man skruvar dit apparaterna. billiga dosor måste man använda dosring på eller stå och måtta så att man får exakt rätt avstånd hela tiden. Även om billiga dosor har ringar som går att snurra ut så är det ändå en tidsaspekt att ta till om man vill lägga några timmar extra på att justera alla dosringar rätt eller om man ska köpa det enda vettiga som gör det åt en istället!

ELKO´s röda dosor är bland de bästa man kan arbeta med. Dyrare men billigare tidsmässigt. Men vem vet Vissa kanske gillar att arbeta med ett moment i dubbla tredubbla tiden istället för att spara en tia.

• Laddar…
  15. A
    Medlem · Nivå 19
    Är slangen fördragen har inte kvaliteten lika stor betydelse, men jag har uppfattningen att man inte så lätt hittar bra slang på byggmarknader. Jag har köpt och därefter svurit åt dålig flexslang många fler gånger än jag gjort om jag hittat bättre (och dyrare) i butiken.

Den här har jag beställt och varit nöjd med när jag haft större framförhållning: http://elbutik.se/product.html/pipelife-inflex-vp-flexror-lagfriktion?category_id=1918