4 169 läst · 37 svar
4k läst
37 svar
Planerat strömavbrott. Byte av kninvsäkring.
Om TS ser till att byta ut säkringslisterna (säkringslastfrånskiljare) från SLC 00 till SLD63 då kan TS använda vanlig diazed säkring.
Tyvärr kostar delarna en hel del räkna med 2.000:- per list i material... Och det blir nästan samma handhavande vid byte. Dock är diazedsäkringar billigare
Ett gäng knivsäkringar i rätt A samt storlek 00 eller 000 löser även problemet.
Vad sitter det för säkringar (A) i säkringslasbrytaren längst till höger? Det är dina servissäkringar.
Sedan har du en SLD63 säkringslist i denna sitter dina "mätarsäkringar" som bestämmer tariffen för nätavgiften.... Där sitter det "vanliga" säkringar (diazed) de går upp till mätaren. A på dessa ska stämma med uppgifter på din faktura...
Där efter är fasskenorna delade och de gula (ADI)klämmorna matar skenan efter mätningen. "listerna" till höger är utgående huvudledningar efter mätning.
Är man ovan då kan man skada sig vid arbete i dessa skåp. Men gör man rätt så har TS ett kabelmätarskåp som för yrkesmän har hög personsäkerhet. Det finns även en risk att säkringslisten går sönder vid ovarsam "behandling"
Blir lätt dyrt misstag.
Tyvärr kostar delarna en hel del räkna med 2.000:- per list i material... Och det blir nästan samma handhavande vid byte. Dock är diazedsäkringar billigare
Ett gäng knivsäkringar i rätt A samt storlek 00 eller 000 löser även problemet.
Vad sitter det för säkringar (A) i säkringslasbrytaren längst till höger? Det är dina servissäkringar.
Sedan har du en SLD63 säkringslist i denna sitter dina "mätarsäkringar" som bestämmer tariffen för nätavgiften.... Där sitter det "vanliga" säkringar (diazed) de går upp till mätaren. A på dessa ska stämma med uppgifter på din faktura...
Där efter är fasskenorna delade och de gula (ADI)klämmorna matar skenan efter mätningen. "listerna" till höger är utgående huvudledningar efter mätning.
Är man ovan då kan man skada sig vid arbete i dessa skåp. Men gör man rätt så har TS ett kabelmätarskåp som för yrkesmän har hög personsäkerhet. Det finns även en risk att säkringslisten går sönder vid ovarsam "behandling"
Blir lätt dyrt misstag.
Redigerat:
Fick tag på säkringar hos lokala elfirman.H HSP skrev:
Ryckte ut hållaren och satte i en ny säkring. Inga konstigheter.
Började dock med att koppla ur litet större förbrukare kyl/frys, tvättmaskin , kaffebryggare luftvärmepumpar, varmvattenberedare. Startade dem sedan en efter en. Fasen verkar "hålla".
Ja, du har ett stort ansvar där med kabelnät. Kan vara värt att fundera hur du ska agera vid kabelfel, kanske ha en gummikabel i rätt längd liggandes så du inte blir strömlöst en längre period. Du har ju ledig list att koppla på och lucka för kabel i skåpet så bara ut med säkringar och blockera listen, isolera i andra änden och koppla in gummikabel där så länge.T tompatempo skrev:
Elverk är ingen höjdare då felsökning och uppgräving tar tid.
Nöjer mig med detta t.v. Har för mycket respekt och för litet kunskap för att göra mer saker i plåtskåpet.E El-Löken66 skrev:Ja, du har ett stort ansvar där med kabelnät. Kan vara värt att fundera hur du ska agera vid kabelfel, kanske ha en gummikabel i rätt längd liggandes så du inte blir strömlöst en längre period. Du har ju ledig list att koppla på och lucka för kabel i skåpet så bara ut med säkringar och blockera listen, isolera i andra änden och koppla in gummikabel där så länge.
Elverk är ingen höjdare då felsökning och uppgräving tar tid.
TV kommer inte fungera då din kabel går sönder.T tompatempo skrev:
Steg 1 är ju att ha rätt prylar på plats. Steg 2 någon kompetens som kopplar in dessa.
Gäller ligga steget före.
Ett alternativ är att du isolationsprovar kablarna så vet du skicket.
Nu kanske det löste för överkast men ett varningstecken är det ju.
Varför skulle man ha den beredskapen? Kabeln lever ju högst sannolikt klart längre än TS. Att skaffa fram en kabel om den trotts skulle haverera är inget som tar lång tid.
Vet inte var kabeldiskussionen kommer ifrån. En säkring har löst ut, jag bytte den. Min enda "oro" är väl om det kan bero på att jag låtit säkra ner från 25A till 20A. Men det går ju att beställa uppsäkring via elfirman om säkringen fortsätter att gå.D Daniel 109 skrev:
SvaraeE El-Löken66 skrev:
Ja, det tar tid, dagar att skaffa fram detta.D Daniel 109 skrev:
Kabeldiskussionen kommer av att du till skillnad från 99% av andra har ett eget markkabelnät som kräver särskild kompetens att laga.
Nu har du fått ett varningstecken i form av en utlöst säkring, det kan vara en engångshändelse, det kan vara ett rop på hjälp.
Kräver vidare undersökning, var det någon last eller snedbelastning som orsakade detta eller håller du faktiskt på att få ett isolationsfel i kabeln.
Återkoppla när felet kommer.
Vad gäller nedskärning så låter det märkligt. Du hade ingen som helst anledning att säkra ner den gruppledningen, du tänker på mätarsäkring till höger om din huvudbrytare, säkringslastfrånskiljare med 50A i då.
Det har inget med denna säkring att göra och oavsett kan du säkra upp den lika enkelt som du bytte säkring precis, klarar den 25 är det vad du ska ha.
Betalar ju mindre för 20A än 25A. Många bäckar små. Förstår nog inte fullt ut vad du menar med att jag ska ha 25A. Fastigheten var på 63A när jag köpte den och har haft 25A många år. Återkommer om det dyker upp något.E El-Löken66 skrev:Ja, det tar tid, dagar att skaffa fram detta.
Kabeldiskussionen kommer av att du till skillnad från 99% av andra har ett eget markkabelnät som kräver särskild kompetens att laga.
Nu har du fått ett varningstecken i form av en utlöst säkring, det kan vara en engångshändelse, det kan vara ett rop på hjälp.
Kräver vidare undersökning, var det någon last eller snedbelastning som orsakade detta eller håller du faktiskt på att få ett isolationsfel i kabeln.
Återkoppla när felet kommer.
Vad gäller nedskärning så låter det märkligt. Du hade ingen som helst anledning att säkra ner den gruppledningen, du tänker på mätarsäkring till höger om din huvudbrytare, säkringslastfrånskiljare med 50A i då.
Det har inget med denna säkring att göra och oavsett kan du säkra upp den lika enkelt som du bytte säkring precis, klarar den 25 är det vad du ska ha.
Vad jag menar är. Att det är inte den säkringen som bestämmer. Utan den i listen till vänster.T tompatempo skrev:
Nu vet jag inte hur långt det är här. Men det går att knata ner till Biltema för att få fram en gummi kabel för att lösa problemet akut.
Att fixa en permanent lösning kan ta dagar om man ska beställa material.
Överdriv inte svårigheterna.
Att fixa en permanent lösning kan ta dagar om man ska beställa material.
Överdriv inte svårigheterna.
Långt ifrån överdrivet då jag varit med om detta vid flera tillfällen.D Daniel 109 skrev:
Men ni gör som ni vill. Och får fira jul vid brasan.