Vattenfall hade den "goda smaken" att planera in ett 5 timmars strömavbrott nu idag (1 februari).
Det får man väl tåla i dessa tider med allt annat knas som händer tänkte jag.
Kom dock hem efter jobbet och upptäckte att en fas (20ah) hade gått.
Ringde upp Vattenfall för att höra vad jag skulle göra. Efter en stund lyckades jag få dem att förstå att jag har 20ah knivsäkringar och inte vanliga smältproppar (som alla andra har?) och de tog såklart inte ansvar för det.
Mina frågor är : Kan jag (får jag) byta säkringen själv om jag köper ex patronmanöverdon och knivsäkring ?
Vill ju såklart undvika ljusbågar el. vad man nu kan råka ut för.
Att få ut en elektriker i dessa tider är ju dubbla kostnaden mot materialet, minst.
ps. Skenan till höger, antar att det är den med övre (mitten) som slagit ifrån.
-
Medlem · 31 inlägg 1 feb 21:03
-
1 feb 21:12 #2
Är inte lastbrytarna i kabelskåpet vattenfalls egendom? Du behöver inte något speciellt verktyg för dessa. Du ska dra i brytaren så den delar på sig därefter tar du ur knivsäkringen och sätter i en ny sedan slår du snabbt tillbaks den igen. Klart!
- Laddar…
-
1 feb 21:13 #3
Ja om det är dina säkringar får du absolut byta dom själv, och Vattenfall har inget med det att göra. Men det är väl ett manöverhandtag högst upp, så du drar loss hela säkringsapparaten och byter säkringar utan något separat manöverdon. Men har du ett eget kabelskåp?
- Laddar…
-
1 feb 21:15 #4
Ta en bild så att hela säkringsmontaget syns
Verkar som att du kan byta utan ett manöverdon- Laddar…
-
-
Medlem · 31 inlägg 1 feb 21:181 feb 21:18 #6
Skåpet står på min tomt. Men är dimensionerat för två fastigheter, tidigare skolbyggnader.
Kände på manöverhandtaget, sitter rätt hårt.
Är det bara att dra det rakt ut eller är det något annat att tänka på ?
Sedan är det inte självklart för mig var jag ska få tag på en 20ah knivsäkring, är det bara
att gå in hos elfirma och köpa ? -
-
-
Medlem · 31 inlägg 1 feb 21:331 feb 21:33 #9
Bilder : skåpet och innehåll.
-
1 feb 21:36 #10
Ta tag i det svarta handtaget och dra rakt ut.
Den kommer då "falla ner" i överkant och det går sen att lossa den helt i nederkant och byta säkringar. (Det heter f.ö. inte 20 Ah utan 20A.)- Laddar…
-
Medlem · 31 inlägg 1 feb 21:381 feb 21:38 #11
Mycket med detta, A, Ah, Amp. haha. -
1 feb 21:46 #12
Men det är ju nätägarens säkringar och deras jour ska komma och byta dom rätt omgående, dom får inte någon utomstående byta, för dom sitter väl före elmätaren.
-
Medlem · 6 392 inlägg 1 feb 21:541 feb 21:54 #13
Köp ett paket med tre annars så har du reserv. Sätt in de nya och spara de gamla, du ska ha 20A trippelnolla eller C00 Hicap.
Att byta den säkringen är det säkraste du kan göra den dagen, känn ingen fruktan, inget och absolut inget kan hända. Minns inte om den listen har någon spärr som håller i säkringen, kolla in detta på den tomma till höger och se till att den klickar i ordentligt.
- Laddar…
-
Medlem · 31 inlägg 1 feb 21:571 feb 21:57 #14
Fick svaret från Vattenfalls kundtjänst att de kunde skicka någon, men att det skulle kosta minst 2tkr. -
2 feb 00:06 #15Redigerat 2 feb 00:30