Byggahus.se
Hej

Jag går i tankarna att lägga ner sprinklers för automatisk bevattning av min gräsmatta/trädgård.

Finns det planeringsverktyg för de stora tillverkarna också såsom Hunter, Rainbird och Toro precis som Gardena har också ?

Ni som lagt ner system från någon a dessa, hade ni någon entreprenör som gjorde planering över vart och vilka sprinklers som skulle ner i vilka punkter ?

Vad ligger kostnaden på ungefär för sprinklers, slang, kopplingar, ventiler och styrdator för ca 600m2 ?

Med vänlig hälsning
Martin

Lite off topic, men du är väl medveten om att när din gräsmatta behöver vattnas som mest så blir det bevattningsförbud.
Kanske en eller ett par regnvattenstunnor vid stuprören vore en bättre investering?

KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Lite off topic, men du är väl medveten om att när din gräsmatta behöver vattnas som mest så blir det bevattningsförbud.
Kanske en eller ett par regnvattenstunnor vid stuprören vore en bättre investering?
Fast det beror väl helt och hållet på vart man bor ifall det blir bevattningsförbud eller inte. Där vi bor blev det ”spara på vattnet” i början på Augusti om jag inte minns fel och det pga det inte pumparna inte pallade trycket. Då skulle man förlägga all bevattning till kväll/natt/morgon.

JLyck JLyck skrev:
Fast det beror väl helt och hållet på vart man bor ifall det blir bevattningsförbud eller inte. Där vi bor blev det ”spara på vattnet” i början på Augusti om jag inte minns fel
Ja visst, men de kommunala myndigheterna verkar ta till alla undanflykter för att slippa fixa vettig service.

En fråga i sammanhanget: Varför samlar vi inte regnvatten och vattnar och spolar i toaletterna med.
I stället för att använda super-renat, klorerat, sterilt vatten till detta?

M mortimer skrev:
Ni som lagt ner system från någon a dessa, hade ni någon entreprenör som gjorde planering över vart och vilka sprinklers som skulle ner i vilka punkter ?

Vad ligger kostnaden på ungefär för sprinklers, slang, kopplingar, ventiler och styrdator för ca 600m2 ?
Nu var det ett tag sedan så du har kanske redan löst det...

Jag använde med huvud-mot-huvud principen, alltså att varje sprinkler skall kasta till nästa sprinkler. Rutat papper och en passare var bra att ha vid planeringen. 2-4 sprinklers per slinga verkar funka för mig men det beror ju på flödet naturligtvis.

För 600m2 kanske det skulle bli något i stil med: 16-20 sprinklers (4-5000), 25mm PEM-Slang (1500), kopplingar (1500), 6 ventiler (2000), styrdator eller fjärrstyrda reläer (3000) , ventilmanifold + ventilbox (1000). Dvs. totalt ca. 13-14000.

Ev. lägg till sk. swing-joints för 40kr per spridare. De gör installationen lite enklare (på bekostnad av något lite mindre tryck), om man inte har lyxen att kunna dra slangen exakt under sprinklern och på rätt djup.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.