Byggahus.se

Planerade först ribbstaket, ändrat mig i efterhand - redan stolpat.

1. V
    Medlem Nivå 8
    Hej,

Jag behöver lite stöd i hur jag ska göra mitt staket. Från början vara planen ett vanligt ribbstaket till altanen, men jag har nu ändrat lite i planerna. Dels tycker jag ett ribbstaket "täcker" lite för mycket, och jag har börjat uppskatta att altanen är öppen och att jag ser ut - så jag vill ha ett staket som helt enkelt släpper igenom mer än ett ribbstaket - men det ska ändock spärra av "något" för barn och annat. Nu har jag inte på något sätt en altan som är högt över marken, men ändå...

Eftersom jag planerade ribbstaket gjorde jag klart alla stolpar i vanlig ordning när jag byggde altanen. Stolparna är som vanilgt dubbla 45x95 som är ihopskruvade.

Så här ser det ut just nu;
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    2014-05-23.jpg

Vad finns det för alternativ till staket? Jag vill gärna göra ett som inte kräver allt för mycket tid och material (två nykläckta ungar tär på både kontot och tiden).

Ett vanligt kryss-staket har jag funderat kring, men då skulle man väl ha tänkt på det från början? Nu är ju stolparna redan där liksom...

Alla tips och idéer mottages tacksamt!

Vol

2. T
    Medlem · Nivå 6
    Glas!

3. H
    Moderator · Nivå 25
    Kryss staket har man väl mellan stolpar? Annars som sagt glas, men det blir ju rätt dyrt.

Hur ligger detta, är det en farlig fallhöjd om någon klänger igenom kryssen?

4. T
    Medlem · Nivå 11
    När du skriver "ribbstaket", menar du då liggande brädor? Oavsett liggande eller stående iofs så är väl det enklaste alternativet att antingen sätta brädor/reglar glesare eller att sätta smalare brädor/reglar eller en kombination av båda.
    Ett krysstaket kan väl fortfarande funka OM avståndet mellan stolparna är lika, åtminstone per sida. Olika avstånd på samma sida kommer ju däremot se konstigt ut.

Glas hade ju varit snyggt men kanske lite dyrt? Ingen aning om vad det kostar iofs....

Finns ju varianten med en överliggande bräda som "häng" och sen 3-5 vajrar spända mellan hörnstolparna och dragna genom alla andra stolpar. Det ger ju maximalt med genomsyn och sätter du dem tätt nog så har du ju genomtrillningsskydd också.

5. V
    Medlem Nivå 8
    Det är ca 40cm ner till mark från altanen.

6. Marlen Eskilsson
    Administrator · Nivå 21
    Det vore bra med en bild på huset också så att man ser vad som kan matcha?

7. V
    Medlem Nivå 8
  8. V
    Medlem Nivå 8
  9. mexitegel
    Allvetare · Nivå 23
    Jag kommer köra med 5-6 liggande galvade rör och en enkel överliggande

10. smiler
    Medlem Nivå 7
    Vajer å tryckt rundad överliggare.

11. Marlen Eskilsson
    Administrator · Nivå 21