Byggahus.se

Planera trädgårdsbelysning

1. M
    Medlem Nivå 8
    Jag sitter och skissar på trädgårdsbelysning och tanken är att när jag dränerat så slänger jag i markrör innan vi fyller igen. Min tanke är att dra en slinga runt tomten så jag kan koppla pollare på uppfarten, spottar i rabatter och upp i träd men även belysning så det inte är så mörkt runt tomten när man rör sig runt huset. Jag har fasadbelysning som lyser bra närmast huset. Jag vill skapa en skön ljussättning runt tomten. Jag har tänkt att allt skall utgå från garaget där jag har en undercentral och där har jag plats för att sätta "puckar" (fibaro) för styrning via app men främst att det är automatiserat med skymning och tid. Jag har en tanke på att dela in det i zoner så jag kan styra uppfart, träd och buskar och led-belysning runt huset så det inte blir så mörkt. Jag har inte bestämt armaturer utan jag tänker att man har en del punkter runt trädgårde där jag sedan kan koppla in belysning oavsett om det är 230 eller 12V. Nackdelen med detta är att det blir bara av och på och inte dimbart beroende på vad jag kopplar in. Jag föredrar dock 230 armaturer och kommer försöka styra det till det.

I pollare kan jag skarva på plint men hur skarvar jag lämpligast i mark? Om jag vill har 230 uttag i trädgård för att koppla in en 12V trafo hur gör jag detta smidigast. Vet att det finns brunnar man kan gräva ner med dränering men även stolpar man kan sätta ovan mark. Hade en tanke på att dra en 5G1,5 i markröret och på så sätt få mindre kabeldragning. Då kan jag välja i varje anslutningspunkt vilken fas jag vill använda och gruppera på det viset.

Har någon erfarenhet av detta och kan ge lite tips på vad man skall tänka på?