4 986 läst ·
7 svar
5k läst
7 svar
Planera trädgårdsgång, marksten
Vi ska göra om vår trädgård rejält och planerar bland annat att lägga marksten på befintliga och nya trädgårdsgångar. Skulle behöva råd och tankar kring följande två frågor (Är förstås tacksam för övriga kommentarer också!):
1) Hur bred bör gången (minst) vara?
2) Vi är mest inne på att lägga skiffer, men har inte riktigt enats om oregelbundna eller rektangulära plattor. Om det blir rektangulära plattor, bör de i så fall läggas på längden eller på tvären gentemot gångens längdriktning?
1) Hur bred bör gången (minst) vara?
2) Vi är mest inne på att lägga skiffer, men har inte riktigt enats om oregelbundna eller rektangulära plattor. Om det blir rektangulära plattor, bör de i så fall läggas på längden eller på tvären gentemot gångens längdriktning?
Bredden e ju helt upp till er själva vad ni vill ha i bredd och vad ni själva tycker är snyggt.
Är det bara en trädgårdsgång som spelar de ingen störra roll hur bred den är.. men själv hade jag nock gjort den så man kan gå två personer i bredd på den..
Är det bara en trädgårdsgång som spelar de ingen störra roll hur bred den är.. men själv hade jag nock gjort den så man kan gå två personer i bredd på den..
Jo, det förstår jag
Jag vet att det inte finns några tvingande regler – jag tänkte mer om det, som du är inne på, finns någon bredd man bör hålla sig till för att gångarna ska vara praktiska att använda i vardagen. Tack för tips!
Jag har lagt sten på båda ledderna och kommit fram till att jag tycker det är snyggast med rektanglar på tvären. Jag vill alltid ha en fris längs gången också, även om stenen ligger på längden. Det går utmärkt att lägga fris med samma plattor som resten av ytan. Om man lägger på längden så kapar man en bit på första biten av frisen så att det inte blir några genomgående fogar. Om gången ligger bredvid en vägg eller mur kan man skippa frisen på den sidan. Detsamma gäller om man har kantsten bredvid gången.
Funderar oxå på att lägga skiffer istället för nuvarande grusgångar så jag tänkte passa på att höra om du hittat några bra ställen att köpa skiffer på?
När det gäller bredden kan jag tycka att en meter ungefär kan vara lagom om man lägger en gång som inte används så frekvent, kanske till en gäststuga eller bara runt huset, och kanske 1,5-2 meter för en gång som går till en väl använd ingång tex? Nu är det ju iofs bara siffror tagna ur luften, men principen med smala på vissa ställen och bredare på andra..
När det gäller bredden kan jag tycka att en meter ungefär kan vara lagom om man lägger en gång som inte används så frekvent, kanske till en gäststuga eller bara runt huset, och kanske 1,5-2 meter för en gång som går till en väl använd ingång tex? Nu är det ju iofs bara siffror tagna ur luften, men principen med smala på vissa ställen och bredare på andra..
Tack för fler tips och tankar!
Ja, på tvären blir nog snyggast. Nu har vi dock bestämt oss för oregelbunden skiffer, så därmed är det problemet ur världen
Jag har inte hunnit jämföra priserna så noga än, men jag tror ändå att det bästa är att kontakta några firmor och fråga vad de kan erbjuda för pris på stenar, övrigt material man behöver + frakt. Om man köper mer än ett fåtal kvadratmeter så borde de väl kunna tänka sig att förhandla i alla fall lite om priset, inbillar jag mig.
Jag tror du har rätt i att man kan ha olika bredd på olika gångar. Jag surfade runt lite i går och hittade då förslag på 120–140 i bredd för entrégångar där två personer bör kunna rymmas i bredd och smalare (allt från 70–80 till 90–100) på mindre trafikerade gångar. Lite bör man tänka på hur gångarna används: de ska vara bekväma oavsett om man nu bara ska gå/bära matkassar/köra rullstol, skottkärra eller barnvagn etc.
Ja, på tvären blir nog snyggast. Nu har vi dock bestämt oss för oregelbunden skiffer, så därmed är det problemet ur världen
Jag har inte hunnit jämföra priserna så noga än, men jag tror ändå att det bästa är att kontakta några firmor och fråga vad de kan erbjuda för pris på stenar, övrigt material man behöver + frakt. Om man köper mer än ett fåtal kvadratmeter så borde de väl kunna tänka sig att förhandla i alla fall lite om priset, inbillar jag mig.
Jag tror du har rätt i att man kan ha olika bredd på olika gångar. Jag surfade runt lite i går och hittade då förslag på 120–140 i bredd för entrégångar där två personer bör kunna rymmas i bredd och smalare (allt från 70–80 till 90–100) på mindre trafikerade gångar. Lite bör man tänka på hur gångarna används: de ska vara bekväma oavsett om man nu bara ska gå/bära matkassar/köra rullstol, skottkärra eller barnvagn etc.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Planerar gjuta platta för uterum + platta för uteplats. Hur tjockt?
Grund & Markarbeten -
Planera markstensjobb (kostnad, ordning, tips)
Trädgård allmänt -
Lutning på trädgårdsgång i marksten
Trädgård allmänt -
Byta från marksten till grus i trädgårdsgång
Grund & Markarbeten -
Nya trädgårdsgångar med marksten
Altan & Uteplats