Byggahus.se
Hej.
innan frågan om jag har behörighet så kan jag meddela att vi avser att upphandla installationen av jfb via byggmax, men är dock inte ovetandes inom elfrågor, dock står det att erfoderligt material skall finnas på plats därav mina frågor, :)

Vi har idag TN-C in i huset, och som ni ser på bilden totalt 4 centraler, den till garaget är parallelkopplad och tanken är att där skall en jfb monteras, ser inget problem annat än att normkapsling samt såklart en hager jfb och 6mm blå och svartkabel bör finnas på plats.

Centralen bredvid undercentralen som är parallellkopplad till Hc används till värmesystemet och skall ej bestyckas med jfb.

huvudcentralen bestyckas med jfb, likadär, blå samt svart 6mm samt hager jfb + kapsling.

Problemet blir undercentralen uppe till vänster, den är ju i dagsläget avsäkrad i hc och det innebär ju att den måste kopplas om, jfb lär väll slå ifrån direkt annars, här kommer funderingarna på vad jag bör skaffa?
Här kommer min fråga byta till 10mm Pen?
Dra en 6mm jord?
Eller får man använda befintligt om jag skaffar 3 dvärgar som avsäkras utanför centralen?

Elinstallationen är utbytt under 90-talet.

• Snap1143.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hoppas ni förstår min snabbritade bild :crysmile:

Tar ni in en elektriker så ser han till att gruppen till "undercentral uppe till vänster" hamnar utanför jordfelsbrytaren i HC, antingen så den blir parallellkopplad precis som de andra centralerna eller att gruppen helt enkelt inte ligger under JFB.

Hur mkt ligger på HC och "UC uppe till vänster"? Din fundering är ju om JFB kommer slå ifrån direkt om HC och UC ligger på samma. Svaret är att det beror på vad som ligger på centralerna.

Redigerat:
tommib
Du ställer många frågor...

För garagecentralen gäller att, om den ska fortsätta ligga parallellt med huvudcentralen, du behöver 10 kvmm svart och blå RK. Du kan inte gå ner i dimension bara sådär för att du kopplar in en JFB. Det är möjligt att du kan det av andra anledningar men det går inte att uttala sig om. Matningen måste också ha en bra kopplingspunkt i/vid huvudcentralen.

Värmecentralen ligger också parallellt och ska ligga utanför JFB. För den gäller att du har en bra punkt att koppla in matande ledningar i huvudcentralen.

Undercentralen uppe till vänster är knivigare. Du kan avsäkra den kabeln separat men måste då koppla även de säkringarna på något bra sätt innan huvudcentralens JFB. Bästa lösningen är att koppla den efter JFB och dra en 6kvmm PE. För övrigt är det fel färg där på PEN, den ska vara gulgrön med blå tilläggsmärkning, men det är ett mindre fel.

Du får sammanlagt tre eller fyra kablar/grupper av ledare som ska kopplas ihop innan skenorna på huvudcentralen. Detta i sig gör att jag skulle rekommendera dig att göra skarvningen i en separat kapsling eller åtminstone på vettiga plintar innan huvudbrytaren i huvudcentralen. Det kan vara lite svårt att knö in i en gammal gängsäkringscentral men går säkert. PEN är särskilt viktig att få skarvad korrekt, som du kanske vet.

Jag skulle rekommendera att skippa ByggMax och istället ta in en elektriker själv som får titta på förutsättningarna och föreslå en lösning. Det finns lite för många varianter på det för att kunna ge en klockren rekommendation här.

• Gilla
Huvudbrytaren och 1 till
  • Laddar…
R Runtrunt skrev:
Här kommer min fråga byta till 10mm Pen?
Dra en 6mm jord?
Eller får man använda befintligt om jag skaffar 3 dvärgar som avsäkras utanför centralen?
Den naturliga motfrågan är ju vilka möjligheter du har att byta hela denna kabel till undercentralen. Med alla huvudledningar lika finns inga frågetecken.

Men frågan är också varför denna kabel är avsäkrad idag och med vilken märkström. Om det handlar om en normal bostad med ett mätarskåp med gänga II så ska de 6 mm2 kabeln har räcka till utan avsäkring i huvudcentralen (men det behöver givetvis kontrolleras). Du går också behålla den med en 6 mm2 PEN efterskott du inte ändrar något där.

Om byte sker till dvärg behöver man kontrollera att en dvärg samma märkström fungerar med hänsyn till frånkopplingstiden vid fel.

Hej.
Tack för alla svar, centralen till garaget och centralen bredvid huvudcentralen matas båda med 10kvmm faser samt 10kvmm PEn ledare, så där är allt korrekt.

Undercentralen uppe till vänster matas som sagt med 6kvmm faser samt blå 6kvmm, centralen matar kök samt badrum och sattes dit efter nån utbyggnad som gjordes på 90-talet. Den här centralen har varit avsäkrad med 16a diazed säkringar sen 93 utan problem, (vet ej varför det är gjort så).

Det ser mkt bra ut i huvudcentralens diazed med bra anslutningar för alla PEN ledarna, inget hempul eller liknande.

Min fråga var egentligen ( räknas installation av jfb som nyinstallation och att gällande regelverk ska följas?) om det är ok att behålla 6kvmm eller bör jag se till att ha kabel hemma till ny dragning, det är nog svårt att klämma i en till 6kvmm, däremot ersätta med 10kvmm i plaströret är nog inga problem ( 25mm rör) ca 5-6m mellan centralerna.
Vill bara se till att ha rätt grejer hemma det står utryckligen att erfoderligt material skall finnas, jag köper givetvis inget annat än hager material.

vad gäller firma så har jag ringt samtliga lokala, flera arbetar nu endast mot företag, övriga högg i med en kostnad på mellan 8-15k för att montera 3 jfb, exkl ev felsökning, allt ser bra ut i alla centraler och gott om plats finnes för dragningar samt montera jfb vid sidan. Fick lite intryck att detta var skitjobb, därav att prova byggmax tjänst där monteringen är dryga tusenlappen efter rot exkl materialet.

tommib
Det är inte bara PEN-ledarna som måste ha bra kopplingsgspunkter, du måste också ha bra kopplingspunkter för alla fasledare som ska gå ut innan centralens JFB. Du kommer inte kunna använda skenorna som kopplingspunkt längre efter att JFB är installerad.

I ett 25 mm rör borde du kunna få in 5x6kvmm, men det beror på hur mycket krokar det är och hur länge ledarna där har suttit (t.ex. om de beckat fast). Jag skulle nog ha det som plan A, och plan B skulle då vara att lägga den matningen på nya säkringar utanför centralen.

Problemet med din plan är att det är väldigt svårt att säga exakt hur det kommer gå innan man provat. Därför är det bättre med en elektriker som inte bara kommer in för att "montera en JFB". Jag misstänker att ByggMax tjänst framför allt riktar sig mot kunder som bara har en central och inget komplicerande. I ditt fall har du flera saker man måste tänka på och jag misstänker att ByggMax kommer slå bakut när de ser det. Samtidigt förstår jag dig med avseende på de lokala elfirmorna, det är tråkigt när det är så.

Det är därför jag hempular ;) (ja, och för att det är roligt då).

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Ja, då det låter som rimligt att antingen dra i en femte ledare eller byta PEN till 10 mm2 så bör det vara huvudalternativet. Eftersom du som sagt inte ändrar på förutsättningarna för den ledningen så får du annars behålla den som är, men dessa underhållsregler kan alltid skapa diskussioner.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.