Byggahus.se

Placering uttag för häll

1. rockin_john
    Medlem · västra götaland · 341 inlägg

rockin_john

Medlem
    Jag har precis haft elektrikern här som dragit fram för nytt uttag till hällen, men på vilken höjd skall man placera uttaget?
    Sätter man det mitt under hällen så kommer man väl inte kunna stänga lådan ordentligt när elen är kopplad...?

2. J
    Husägare · 2 795 inlägg

Johan456

Husägare
    Sätter du ett infällt Perilex-uttag så brukar det få plats, har aldrig varit med om att det inte gått. Men för säkerhets skull så kolla hur mkt luft det är mellan skåpets baksida och lådan. Nu vet jag inte hur mkt Perilexuttaget med stickpropp bygger så det måste också kontrolleras. Hursomhelst montera en infälld kopplingsdosa 500mm över färdigt golv, det blir lagom. Vad har du förresten tänkt dig för kök, vilket fabrikat?

• Laddar…
  3. rockin_john

rockin_john

Medlem
    Tack för svar, jag la ett mail till köksleverantören. HTH blev det :D

4. Paul-Staffanstorp
    Renoverare · Skåne · 7 414 inlägg

Paul-Staffanstorp

Renoverare
    Tvingas man ha utanpåliggande Perilex-uttag så brukar vi nästan alltid sätta det nere i sockeln istället för att vara på säkra sidan.

Beroende på kök så är mellanrummet mellan lådorna på lite olika ställen och man måste annars träffa exakt rätt då elektrikern bygger om allt sådant innan skåpen sätts upp när vi kör projekt.

• Laddar…
  5. rockin_john

rockin_john

Medlem
    Precis min tanke med. Dock går avlopp framför men tror jag kör på det. Tack!

6. Paul-Staffanstorp

Paul-Staffanstorp

Renoverare
    Ah.... men du har ju väggen öppen så varför inte sätta ett infällt Perilex då... då blir det inga problem alls oavsett var du sätter det.

• Laddar…
  7. rockin_john

rockin_john

Medlem
    Det var det jag tänkte, men oroade mig för hur mycket kontakten bygger =)

8. Paul-Staffanstorp

Paul-Staffanstorp

Renoverare
    Det är ingen fara om du har ett infällt uttag.

Oftast är det däremot problem när man tvingas sätta utanpåliggande uttag så då placerar vi alltid dem i sockeln.

• Laddar…
  9. rockin_john

rockin_john

Medlem
    Tack igen!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.