Byggahus.se

Placering frånluftsdon i kök

1. A
    Medlem · Stockholm · 14 inlägg

alkonaut

Medlem
    Jag håller på och flyttar kök till en annan del av villan och kommer dra en helt ny imkanal för köksfläkten på den nya platsen i huset. Huset har frånluftsvärmepump så det är vanlig mekanisk frånluft i kök och badrum (och ett ställe till vilket råkar vara en garderob som ligger precis bredvid köket).

Bästa möjligheten att få frånluft i nya köket kommer vara att förlänga från garderoben och rakt in i köket (grönt på bilden). Då hamnar man vid sidan av spisen 1m i sidled från kanalen, och högst uppe under taket.

Jag undrar om det är bra eller dåligt? Å ena sidan kan man läsa på Boverket:

De säger alltså att kökets frånluft kan (bör?) vara "Nära matlagningsplatsen". Vad menar de rent konkret med det? Jag trodde nämligen att för att undvika att få mycket fett in i kanalerna eftersträvar man ofta att ha den längre bort från spisen. Är det för- och nackdelar med båda (exv bättre effekt om nära, men mer fett så man kanske måste underhålla mer - medan längre bort är det sämre effekt på os men mindre underhåll?).

Obs att garderoben i fråga är under en trapp - så man kan inte bara dra ventilationen längre åt höger inne i garderoben för att komma in i köket längre bort tyvärr Det är bara längst till vänster i garderoben som det är full takhöjd. Ska man dra ventilationen längre åt höger inne i köket måste det bli i låda längs taket inne i köket och det vill jag helst slippa.

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    upload_2021-8-17_15-56-31.png

Redigerat 17 aug 2021 16:22
  2. BirgitS
    Medlem · Stockholms län · 31 920 inlägg

BirgitSPremiumikon: Badkar

Medlem
    Välkommen till forumet!

Imkanalen ska se till att få bort vattenånga och bör därför vara någorlunda nära spisen/hällen men någon absolut gräns går inte att sätta. Om det blir för fuktigt i köket typ så vattenånga kondenserar på skåp eller annat så är det du som får problem med att skåpen blir dåliga.

Fettet ska i huvudsak tas upp av fettfiltret i fläkten ovanför/i hållen/spisen.

En imkanal ska vara brandisolerad ända från att den lämnar köket och tills den kommer upp ovanför taket. Gäller det verkligen ventilationskanalen i garderoben?

3. A

alkonaut

Medlem
    Hej och tack,

jag var nog otydlig: Imkanalen är redan placerad och klar och går direkt upp på taket med brandisolering. Det är den grå cirkeln på ritningen.

Frågan gäller alltså inte imkanalen utan den vanliga frånluften (grön på min ritning, liksom på bilden nedan) som jag antar inte har krav på brandisolering, även när den går från kök? Frånluften går ju inte till taket utan till frånluftsvärmepumpen och sitter ju dessutom ihop med frånluft från andra rum på vägen.

På både min ritning, och på illustrationen under, så är frånluften rätt nära spisen. Frågan är då: är det bra eller dåligt?

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    upload_2021-8-17_20-12-53.png

Redigerat 17 aug 2021 20:27
  4. BirgitS

Medlem
    Frånluftskanalen i kök kallas för imkanal och den ska vara brandisolerad eftersom det är extra hög risk för brand i kök och du vill inte att branden ska sprida sig via kanalen till andra delar av huset.

Vanliga köksfläktar står normalt för frånluften i köket och är ansluten till imkanalen och sen har man ingen annan frånluft i köket. Undantaget är om man har en kolfilterfläkt. Det ska alltså inte se ut som på ritningen.

5. A

alkonaut

Medlem
    Nej om man har frånluftsvärmepump så har man väl typiskt *utöver* imkanalen alltså frånluftsdon i kök, badrum, och i regel något till rum ex en klädkammare. Tilluften sker med ventiler till övriga rum (sovrum, vardagsrum).

Figuren jag postade senast är alltså en principskiss för hur det ser ut i var och varannan svensk villa med frånluftsvärmepump som jag förstår det (Åtminstone precis alla jag själv varit i). Imkanal OCH frånluft i kök alltså. Det ser ju också ut så i köket nu innan jag flyttar det.

Imkanalen med köksfläkten används ju bara vid matlagning och övrig tid är det inget flöde alls där. Därför har man ett frånluftsdon för att ge ett grundflöde luft ut ur huset. Och precis så fungerar mitt hus. Och därför undrar jag *hur* jag ska sätta frånluftsdonet i köket (inte så mycket *om* jag ska ha ett)

6. BirgitS

Medlem
    Okej, jag har bott i ett hus med frånluftsvärmepump och där fanns det då ingen annan frånluft än den via fläkten i köket. Men i så fall bör väl frånluftsdonet placeras långt från hällen/spisen så att det inte börjar brinna i det om det börjar brinna på spisen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.