Byggahus.se
  1. Hur mycket el förbrukar du? Jämför med andra

Placering av vatten och värme

1. Ingemar1967
    Medlem · 2 inlägg

Ingemar1967

Medlem
    Ska gjuta en platta för ett fritidshus på knappt 60m2 invändig yta till sommaren och behöver bestämma var inkommande vatten och golvvärmedon ska placeras. Kommer att ha ett långsmalt utrymme för dusch och toa med liten bastu längst in. Där tänker jag placera hydrofor under laven och tänker inkommande vatten i det golvet. Precis utanför bastun tänkte jag sätta en frånluftsvärmepump och bredvid den tvättställ och i golvet därunder rör till tre zoners golvvärme. Min fråga är om det är tillåtet att anlägga dessa genomföringar av rör(inkommande vatten i bastun) och golvvärmerören i golvet under tvättstället? Dusch kommer att vara någon meter därifrån i motsatt hörn av rummet. Det finns en annan möjlighet och det är att förlägga rören i golvet under köksskåpen bakom väggen mot badrummet. Kom gärna med råd kring detta! Mvh Ingemar

2. Jonatan79
    Hobbysnickare · Nacka · 12 163 inlägg

Jonatan79

Hobbysnickare
  3. Ingemar1967
    Medlem · 2 inlägg

Ingemar1967

Medlem
    hej, bra ide!
    Hur stort skåp tror ni att det behövs för att dra in vattenslangen från borrhålet som ska dras vidare till hydrofor ca 3m därifrån. Kallvatten åter och varmt från värmepumpen i samma rum 2 m bort. Förbrukare är dusch, tvättställ och toa i samma rum sedan köksblandare/diskmaskin på andra sidan väggen samt tre golvvärmeslingor som ska fördelas ut.
    /Ingemar

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.