Byggahus.se
Hej,
nu har jag funderat i ett par timmar utan att komma fram till något, hoppas någon av er vet.

Jag är på gång att bygga ut huset, den nya delen kommer ha källare (precis som det befintliga). Det blir en platta i botten och sedan muras källarväggarna med lättbetong.
Jag vill ha varmt i källaren och tänker därför isolera muren utvändigt ovanför marken med 50mm cellplast som någon dm ner i marken möter dräneringsskivorna.

Nu till min fråga, när jag bygger ytterväggarna, kan jag placera syllen (220mm) så den linjerar upp med utsida av cellplasten eller måste hela syllen enbart vila på murent? (annars hänger den ut ca 50mm ovanför cellplasten...)

Mitt andra alternativ är annars att använda en klenare syll och väggreglar och spika på 45mm utanpå detta som i sin tur linjerar med cellplasten. Vad tror ni är bäst? :x

Redigerat:
Hej igen, glömde att bifoga en bild som beskriver det bättre.

• sockel.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag håller på alternativ två, för det är ju samtidigt inte dumt att regla på 45 mm "på tvären" av den stående regelstommen och på det sättet få två lager isolering i kors för att minska köldbryggorna i väggen.

Tack för svar b8q, så var min första känsla också.

Pratade nyss med firman som ska bygga väggarna, de sa att det inte vara några problem hållfasthetsmässigt att ställa "huvudsyllen" 50mm utanför.

Jag kommer även att isolera med 45mm på insidan efter diff.spärren och de placeras såklart vågrätt.

För enkelhetens skull lutar det mest åt alternativ 1 ändå.

Kan jag riskera att få mer fuktinträngning i syllen om den hänger ut som jag ritat, hur ska jag täta mellan cellplasten och cyllen för att undvika det problemet? Eller ska jag bara putsa in cellplasten och få kanten av cellplasten att linjera med ovansida källarmur?

Jag rekommenderar också alternativ 2 just pga att du får en bättre isoleringsfunktion på det hela. Prismässigt blir det något billigare också (jobbet exkluderat)

Okej, två röster på alternativ 2.
Jag måste bara upprepa min nästa fråga:
Kan jag riskera att få mer fuktinträngning i syllen om den hänger ut som jag ritat, hur ska jag täta mellan cellplasten och cyllen för att undvika det problemet? Eller ska jag bara putsa in cellplasten och få kanten av cellplasten att linjera med ovansida källarmur?

Nu har grävandet börjat!

Om du är orolig så varför inte nubba fast en remsa syllpapp under den utstickande delen av syllen. Du lär väl ändå ha en remsa mellan syll och grundmur, så då kan du ju fortsätta med den även utanför grundmuren, mellan cellplasten och syllen.

Det låter rimligt, jag ska också försöka undvika en nivåskillnad mellan cellplasten och muren med hjälp av putsen så då bör det inte bli någon springa.
Tack för tipset!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.