Byggahus.se

placering av spaltventil övre våning

1. G
    Medlem · 20 inlägg
    Hej, jag planerar att sätta in fönsterventiler i mitt hus från 60-talet (1 1/2 plans).

I nuläget finns det ingen tilluft alls, förutom naturliga otätheter.

På nedervåningen planerar jag att sätta fönsterventiler i överkant av fönstret.

På övervåningen är jag dock osäker på placering. Jag har läst att man bör placera ventilerna så lågt ned som möjligt för att undvika termiska effekter och därmed att ventilerna agerar frånluftsventiler istället för tilluftsventiler. När jag har fönstret lite öppet känner jag också att det är betydligt bättre drag inåt vid fönstrets nedre karm jämfört med den övre.

Den naturliga lösningen skulle såklart vara att installera någon typ av easy-vent (hål i fasaden och ta in luften via elementet), men då jag har en putsfasad vill jag undvika detta.

Jag undrar därför om det går att placera fönsterventilen (typ biobe 30/40) i fönstrets nedre kant? Är det något som kan hända om man gör det? Jag antar att kallraset kan öka något men riskerar jag något annat? (fukt etc..)?

2. Immobil
    Medlem · 9 935 inlägg
    Spaltventiler placerar man alltid i överkant av fönsterna. Dock inte i kök och badrum, där ska dom inte monteras.