Hej!
Jag ska installera en vattenmantlad kamin och en ack. tank i mitt hus.
Kaminen ska stå i gillestugan och acktanken i tvättstugan. Dessa rum är i typ var sin ände av huset.
Nu funderar jag på det här med laddpaketet för detta. Det är rekommenderat att ha ett laddpaket med en pump och en termostat.
Nu är ju frågan var man ska placera pumpen? Ska den sitta i direkt ansluting till kaminen eller kan man sätta den vid acktanken? Det sistnämnda hade ju varit trevligast då det är tanken att jag ska ha en hemmabioanläggning i närheten av kaminen. Men då är ju frågan: Termostaten till styrningen av pumpen... hur löser man det enklast? Den ska ju vara i anslutning till kaminen. Finns det trådlösa varianter där man kan ha en givare vid kaminen och resten vid pumpen i tvättstugan? Saken är den att jag har typ 10 m mellan kamin och tank, längre om man ser till hur man ska dra rör snyggast.
Eller en trådburen givare? Eller hur ska man göra? En annan orsak till att ha pumpen i tvättstugan är ju att jag tänkte ha backupström där, ifall det blir elavbrott.

Knåpa ihop ett mail till thermoventiler.se och fråga.
Rent spontant skulle jag vilja ha varmhållningskretsen så liten som möjligt men det är nog inte så stor effekt i din kamin att det inte borde gå att ha den 10m ifrån. Ska du ändå dra rör är det väl inga problem att få dit en sladd?

Kaminen är på 23kW till vatten... jag är mest orolig för ljudnivån... fast å andra sidan... rören ska ju ut ur rummet efter typ 3 m, man kanske kan sätta pumpen på andra sidan väggen,

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.