Hejsan!

Tänkte kolla över elen i huset då det finns en del "konstiga" kopplingar. Idag sitter inkommande el i uthuset och går sedan in i huset. I uthuset sitter allt monterat inne på nån typ av tavla och det är gammalt coh ser allmänt farligt ut. Mätaren för fjärravläsning sitter också där. Inne i huset sitter en ny central med automatsäkringar, hb och jfb. Finns en del snedbelastning i huset, t.ex. sitter diskmaskin, micro, kaffekokare och ett rum i källaren på samma säkring.

Det jag vill åtgärda är att byta ut centralen i uthuset till en ny, i dagsläget finns det inget mer än lite lampor där men kommande renovering gör att det känns bättre med en ordentlig central. Ett nytt mätarskåp med överspänningsskydd (bor på landet) och därifrån dela upp elen till 2 undercentraler (huset och uthuset). Det behöver även fixas lite nya säkringar i huset och fördela upp säkringar där plus ev. nån mer jfb. Mellan hus och uthus är det ca 25 meter och det kommer grävas för att lägga ner rör för vattenburen värme och varm-kallvatten.

Frågan är om man ska dra huvudmatning direkt till huset för att sedan gå tillbaka till uthuset (elbolagets skåp sitter vid husknuten).

Om man skaffar överspänningsskydd, ska man då också dra dit telefonkabeln?

I framtiden kommer det även installeras nån form av smart hus, nått spec. man ska tänka på då med tanke på undercentral?

Behöver man kontakta elbolag för flytt av mätare eller fixar elektrikern det?

Något annat man ska tänka på vid denna typ av jobb?

/Roger

Din elinstallatör kontaktar nätbolaget ang. mätarflyttning.

Du måste nog låta en elektriker komma och titta på "tavlan" som får göra en bedömning på kablarnas skick,är det fräscha matningar så ser då jag inga problem med att ha mätar skåpet i uthuset.Ang överspänings skydd för tele så ska den jordas, så det är ingen dum ide att åtminstonde ha ink tele i eller i närheten av mätar skåpet eller en central där det finns jord.... dom erfarenheter jag har av smart el instalationer är att man brukar sätta dom prylarna i en separat central,så det ända du behöver tänka på i nu läget är att sätta centralen på ett ställe där du får plats för en till central senare.

Hejsan!

Så här ser "tavlan" ut så ett byte kommer det att bli. Tänkte te den central som sitter i huset och köpa en ny/större till huset.
Så det är okej att ha överspänningsskydd på tele i centralen och övrigt överspänningsskydd i mätarskåpet? Tele kommer från andra sidan av tomten så det känns dumt att dra den till mätarskåpet om man nu ska ha kvar det i uthuset.
Hur kinkiga är elbolagen på att mätaren skall monteras utomhus?

/Roger

• IMG_2853.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Mackan_67
  • Laddar…
Oj! Det där såg rätt risigt ut. Gummihandskar och stövlar på när man manövrerar brytaren eller byter säkringar! :D

Överspänningsskyddet på tele kan du ha i centralen och grovskyddet ute i mätarskåpet.

Centralen du tänker flytta ut, är det ett mätarskåp? Elbolaget vill nog att du sätter ett riktigt mätarskåp om du nu ska byta.

Japp, risig är väl bara förnamnet...sticker bara in näsan ibland för att läsa av elen.

Centralen är en vanlig normcentral, så det blir att köpa ett mätarskåp också, funderade bara på var jag lämpligast skulle placera det, känns ju skönt att ha det i huset men det blir ju extra kabeldragning då. Kommer nog dra ny kabel från elskåp till husets "nya" elcentral och nyttja befintlig kabel för tillbaka matning, då får man ju även möjligheten att "slå ifrån" elen till uthuset.

/Roger

Close-up på inkommande :eek:

• IMG_2854.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Mackan_67
  • Laddar…
Mätaren ser ju ut att vara bytt rätt nyligen. Att ingen reagerade på skicket då är förvånande. Fast det var väl bara säkringsstorleken dom kollade. Själv fick jag fan för det men kunde luta mej tillbaka för det var inte jag som hade uppgraderat! :D

elbolagen tycker inte det är så viktigt att mätaren sitter utomhus nu när dom har fjärr avläsning..

Ytterligare en fundering.

Idag ligger det nydragen kabel från uthus till huset (grävdes visst av när dom la ner jordvärmen). Den ligger dragen i 50mm gult plaströr. Kan man dra ytterligare en kabel i samma gula rör eller gäller det en kabel/rör?

/Roger

Om kablen du tänker dra har matchande märkspänning som den befintliga så...Ja.

Tänk dock på att man måste räkna med försämrade strömvärden för kablarna vid samförläggning och ev. nersäkring om det är kraftkablar vi snackar om.

Av ren nyfikenhet: Räcker inte krämen till?

Där Jag jobbar som Elktrieker kräver elbolaget att så fort du ska flytta mätaren så ska den utt på fassaden.

Jag hadde satt ett så kallat "farmar" skåp på utthuset och mattat en ny central i utthuset där ifrån och en ny mattning från famar skåpet till boningshuset.

Typp ett sånt här skåpp http://www.elbutik.se/product.html?product_id=225807&search_page=

Där kan du össa på rejält ifrån!!

Hejsan.

Jorå, krämen räcker till. Var met bara nyfiken ifall man kunde utnyttja befintligt rör, men det kommer ju grävas kulvert så lägga ner en extra 50mm gul är ju knappt nån merkostnad.

/Roger

bogiz skrev:
elbolagen tycker inte det är så viktigt att mätaren sitter utomhus nu när dom har fjärr avläsning..

Vilka elbolag pratar du om mer specifikt? Jag känner inte igen detta på vårt område!

AoR skrev:
Ytterligare en fundering.

Idag ligger det nydragen kabel från uthus till huset (grävdes visst av när dom la ner jordvärmen). Den ligger dragen i 50mm gult plaströr. Kan man dra ytterligare en kabel i samma gula rör eller gäller det en kabel/rör?

/Roger
Jag skulle utan att tveka dra i samma rör, om det inte blir som du säger att ni kommer att gräva upp hela sträckan så du har möjlighet att lägga ner ett extra rör, kanske två :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.