16 261 läst ·
8 svar
16k läst
8 svar
Placering av frånluftsventil i badrum, en gång för alla.
Jag har sökt på forumet och på nätet, och pratat med en ventilationsinstallatör, men tycker det inte är riktigt tydligt var frånluft i badrummet bör placeras. Kan vi tillsammans reda ut detta, och vad konsekvensen blir om man avviker.
Bäst i taket ovanför duschen sägs det, men det finns också de som hävdar att det spelar mindre roll och att det gärna får vara strax utanför duschen.
Personligen har jag en kraftig frånluftsfläkt placerad enligt min mening i fel ände av rummet. Dvs. långt från duschen och nära dörren där tilluften kommer. Det blir fullt av fuktig luft i rummet, och imma på alla fönster och speglar även med ett luftflöde över 50 l/s.
I mitt fall är det lågt i tak, och dessutom inte möjligt att placera i taket. Vid placering i duschen blir det därmed nästan i öronhöjd. Problem med ljud och drag? Frågan i mitt fall är alltså om det är värt att flytta frånluften, men som ändå kanske inte blir optimalt.
Bäst i taket ovanför duschen sägs det, men det finns också de som hävdar att det spelar mindre roll och att det gärna får vara strax utanför duschen.
Personligen har jag en kraftig frånluftsfläkt placerad enligt min mening i fel ände av rummet. Dvs. långt från duschen och nära dörren där tilluften kommer. Det blir fullt av fuktig luft i rummet, och imma på alla fönster och speglar även med ett luftflöde över 50 l/s.
I mitt fall är det lågt i tak, och dessutom inte möjligt att placera i taket. Vid placering i duschen blir det därmed nästan i öronhöjd. Problem med ljud och drag? Frågan i mitt fall är alltså om det är värt att flytta frånluften, men som ändå kanske inte blir optimalt.
Jag har min ca 50 utanför duschen och 2m från dörren. Innan jag hade duschdörrar blev det imma om man duschade varmt och riktigt länge men med en normal dusch blev det aldrig imma.
Finns det alltså normer på var ventilen ska sitta?
Finns det alltså normer på var ventilen ska sitta?
Så långt bort från tilluften det går för att få bäst luftomsättning samt så högt som möjligt. Detta är ju målet, men sen kommer alla andra krångligheter in som reglar,takstolar,utrymme för kanal, eldragningar för ev paxfläktar osv som kan ställa till det.
Produkter som diskuteras: "paxfläktar"
Badrumsfläkt PASSAD 30 PAX
Med ljus- och fuktsensor
1 699 kr inkl moms
Läs mer
Tillbyggare
· Onsala
· 2 022 inlägg
Hej,
Gammal tråd men kom man fram till vad som är optimalt? Jag ska snart börja på vårt andra badrum där jag kan placera ventilen ganska fritt (i taket). Rummet är rektangulärt och ca 3,6 m djupt varav 1,6 m blir avskiljt duschutrymme längst in och dörren (tilluft) är i andra änden.
Bör ventilen sitta i duschutrymmet eller precis utanför? Finns det någon anledninga att redan nu förbereda för en extrafläkt (typ Pax) eller är det overkill?
Gammal tråd men kom man fram till vad som är optimalt? Jag ska snart börja på vårt andra badrum där jag kan placera ventilen ganska fritt (i taket). Rummet är rektangulärt och ca 3,6 m djupt varav 1,6 m blir avskiljt duschutrymme längst in och dörren (tilluft) är i andra änden.
Bör ventilen sitta i duschutrymmet eller precis utanför? Finns det någon anledninga att redan nu förbereda för en extrafläkt (typ Pax) eller är det overkill?
Har renoverat sen dess, och har den nu i taket i duschen, och är väldigt nöjd med det. Satt ljuddämpat don så hörs inte mycket. Det enda som jag skulle vilja ha är att tilluften gärna strömmar förbi speglarna så att det inte blir stående luft där. Har nu tilluften under dörren, och tillräckligt, men har man dörren 1 cm öppen så blir det bättre. Har cirka 10 kvm och dusch utan dörr.
Ovanför duschen om det går. 50 l/s är väldigt mycket luft, typ två ggr mer än normalt för ett vanligt badrum. Finns en skrift från Enberg som anger rekommenderade luftflöden. Minns inte exakt men brukar röra sig om 20 l/s. Antar att det är överluft in till badrummet, tänk på att det ska vara rätt storlek på överluftsdonet.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Placering av badrumsfläkt med LVVP-utedel i direkt närhet – dåligt?
Ventilation -
Badrum, el för tvättmaskin/torktumlare, placering duschkabin
Badrum -
Råd om placering/planlösning badrum/bastu i tänkt utbyggnad
Bastu -
Placering el badrum
El -
Råd placering varmvattenberedare litet badrum attefallshus
Badrum