1 934 läst · 10 svar
2k läst
10 svar
Placering av förkromade vattenrör
Hej. Jag har haft en röris hemma vid en tillbyggnad. Han gjorde all rördragning och så här i efterhand blir man lite trött. Angående utanpåliggande förkromade vattenrören så har han lagt varmvattenrören nedtill. Så nu har jag kondens på kallvattenröret ovanför. Är detta OK? Och vad spelar det någon yttligare roll mer än att kallvatten kanske blir lite uppvärmt samt kondens (det droppar) jag har tätskikt vrumsmatta under.
Mvh rickard
Mvh rickard
Skulle det bli mindre kondens om de bytte plats menar du?
Bodde 13 år i ett hus med ständig kondens på rör och toalettstol, trots att rören var rätt dragna. Nu bor jag i ett hus med radiatorvattnet under kallvattnet genom badrummet, som medför att det tar lång tid att få skapligt kallt vatten i köket, men nån kondens på rören finns inte alls.
Skillnaden är att det gamla huset saknade ventilation, så kallat självdrag. Nu har jag aktiv ventilation (flvp)
Skillnaden är att det gamla huset saknade ventilation, så kallat självdrag. Nu har jag aktiv ventilation (flvp)
Bra, se också till att det finns tilluft. Den mängd luft som sugs ut måste ersättas med samma mängd via överluft eller glipa i underkant av dörr.R RickardS skrev:
Ibland går inte kondens att undvika, speciellt om kallvattnet är extra kallt, som det kan bli på vintern.
Klicka här för att svara