Ska ta bort badkaret och enbart ha dusch. Bostadsrätt. Renoverat badrum 2004 i bra skick.

Badkaret står längs vägg mot såväl lång- som kortsidorna.

Det första och enklare problemet är att blandaren sitter till höger längs långsidan på badkaret, medan avlopp sitter till vänster, under badkarets utlopp. Så jag behöver alltså bara flytta blandaren åt vänster, så att den och duschen hamnar vid avloppet där jag ska stå och duscha.

Det större problemet är att tappvattenledningarna kommer ut från väggen på vänster kortsida (och går bort till blandaren längs långsidan).

När jag flyttar blandaren till vänster längs långsidan, närmare vänstra hörnet där avloppet är, betyder det att duschens ena vägg, den vänstra, blir sidan där rören kommer ut.

Nu har jag fått höra att enligt nya regler får man inte längre får bygga dusch nära inkommande rör. Antar för risk att vatten tar sig in bredvid rören med risk för vattenskada.

Eftersom avlopp och inkommande rör nu ligger där de ligger, så behöver jag tips på hur jag kan göra.

Hade bara tänkt anlita en rörmokare som flyttar blandaren och monterar en golvlist, och sedan duschdraperi ovanför. Men nu blev allt lite krångligare.

Redigerat:
Några bilder

• Ett litet badrum med badkar, handfat, toalett och röda badrumsdetaljer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på ett badrum med badkar, toalett och röd badrumsmatta, kakelväggar och diverse badrumsprodukter.
    Skapa konto
  • Vattenläcka under handfat i badrum med synliga rör och fläckar på golv.
    Skapa konto
  • Grå kakelplattor på ett badrumsgolv med synliga rörledningar och en avloppsöppning.
    Skapa konto
BirgitS
Det är ju inte nödvändigt att stå just där golvbrunnen är så länge som vattnet kan rinna till golvbrunnen och det lär ju gå bra när du har duschdraperi. Så varför inte duscha framför blandaren på befintlig plats i stället?

• Gilla
marp68
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det är ju inte nödvändigt att stå just där golvbrunnen är så länge som vattnet kan rinna till golvbrunnen och det lär ju gå bra när du har duschdraperi. Så varför inte duscha framför blandaren på befintlig plats i stället?

Det går så klart, men ville frigöra halva utrymmet till höger för annat, tex en hylla, skåp eller tvättmaskin. Annars kan jag lika gärna ha kvar badkaret känns det som.

BirgitS
Blir ju i och för sig bekvämare när man inte behöver kliva i och ur ett badkar för att duscha, men annars kan du väl ha hylla, skåp eller tvättmaskin till vänster. Till höger ser det ut att sitta ett element så där är väl svårt att sätta upp en hylla eller ett skåp?

Är du säker på att badrummet är från 2004?
Stilmässigt ser det betydligt äldre ut och i så fall är det kanske inte lämpligt att duscha direkt på golvet eftersom man inte kan lita på tätskiktet längre.

S
En duschkabin kanske kan fungera? Vet inte hur reglerna skiljer sig om man har det. Personligen gillar jag duschkabiner då man slipper tvålrester etc på fogar.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Blir ju i och för sig bekvämare när man inte behöver kliva i och ur ett badkar för att duscha, men annars kan du väl ha hylla, skåp eller tvättmaskin till vänster. Till höger ser det ut att sitta ett element så där är väl svårt att sätta upp en hylla eller ett skåp?

Är du säker på att badrummet är från 2004?
Stilmässigt ser det betydligt äldre ut och i så fall är det kanske inte lämpligt att duscha direkt på golvet eftersom man inte kan lita på tätskiktet längre.
Tack för feedback

Svårt med torra saker till vänster när avloppet är där. Det funkar väl inte med maskin heller.

Tänkte någon fyrkantig stående öppen hylla med hyllplan mot högra sidan av långsidan och hörnet. Funkar med elementet. Eller som sagt tvättmaskin.

Sorry, badrummet såg helt nytt ut när jag flyttade in 2003. Men tror inte det är mer än något år äldre i så fall.

Klinkergolvet ser helt okej ut, men tänkte byta ut silikonet i hörnor och längs väggar/golv.

S Screew skrev:
En duschkabin kanske kan fungera? Vet inte hur reglerna skiljer sig om man har det. Personligen gillar jag duschkabiner då man slipper tvålrester etc på fogar.
Ja, det var faktiskt en tanke. Tycker dock att de verkar så stora och tråkiga.

Hade en fundering på om man kunde bygga någon slags tak över rören där de kommer ut ur väggen, så att själva utgången ur väggen inte får vatten direkt på sig ovanifrån. Och det lilla stänk som kommer underifrån borde inte göra så mycket om man ser till att det är bra tätat.

Du får duscha på rören eftersom badrummet är gammalt, dagens byggstandard gäller för nyproduktion/helrenovering. Lägg på ett lager sanitetssilikon runt rören så är du garderad, lycka till.

• Gilla
marp68
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Du får duscha på rören eftersom badrummet är gammalt, dagens byggstandard gäller för nyproduktion/helrenovering. Lägg på ett lager sanitetssilikon runt rören så är du garderad, lycka till.
Aha, bra att veta. Ja, har det dugit förut, så bör det väl funka om man bara är noga med att täta kring utgångarna.

Har en lite tanke på duschväggar, men vill samtidigt bara göra en rokad så enkelt och bekvämt som möjligt.

BirgitS
M marp68 skrev:
Tack för feedback

Svårt med torra saker till vänster när avloppet är där. Det funkar väl inte med maskin heller.

Tänkte någon fyrkantig stående öppen hylla med hyllplan mot högra sidan av långsidan och hörnet. Funkar med elementet. Eller som sagt tvättmaskin.

Sorry, badrummet såg helt nytt ut när jag flyttade in 2003. Men tror inte det är mer än något år äldre i så fall.

Klinkergolvet ser helt okej ut, men tänkte byta ut silikonet i hörnor och längs väggar/golv.
Oavsett på vilken sida du duschar kan du inte räkna med att golvet är torrt precis bredvid duschen. Tvättmaskinen behöver stå på en 10 cm förhöjning oavsett vilken sida den står på. En tvättmaskin behöver el. Var finns det möjligheter att ansluta den?

Skulle gissa att badrummet kanske var 10 år gammalt när du flyttade in. Det ser så ut stilmässigt. En sån där rand på väggen, fast högre upp, var det i ett hus som var byggt -89. Kakel och klinker åldras inte men tätskiktet under gör det. Duschkabin är en bra idé.

• Gilla
marp68
  • Laddar…
BirgitS
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Du får duscha på rören eftersom badrummet är gammalt, dagens byggstandard gäller för nyproduktion/helrenovering.
Men även om det är tillåtet kanske det inte är så bra att göra det när det är så gammalt.

• Gilla
marp68
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Men även om det är tillåtet kanske det inte är så bra att göra det när det är så gammalt.
Jag tycker det ser väldigt fräscht och fint ut vid inkommande vatten och brickan, kan vara bytt efter 90-talet också.

• Gilla
marp68
  • Laddar…
Huset byggdes 1948 (Aspudden i Stockholm) och ägdes när jag flyttade in 2003 av Jones Lang LaSalle, internationellt stort företag som hade många kontorshus och lite lägenhetshus för att väga upp. Fanns en vilande förening, då de hade velat sälja tidigare. 2009 hörde vi av oss själva igen och köpte huset.

När vi bytte tappvattenrören i köket såg jag att de hade bytt stammen i mitt kök och gjutit om golvet i hörnet vid stammen. Så jag tror att det var någon vattenläcka och att de renoverade badrummet i samma veva. Har dessutom för mig att fastighetsskötaren berättade att renoveringen gjordes strax innan jag flyttade in. Eller så minns jag fel.

Tyvärr röstades det för att relina avloppsstammarna istället för att byta dem helt, men de som gjorde detta var även inne och gick igenom golvbrunnen och utloppet.

Rörmokarna som bytte tappvattenledningarna tror jag var inne i badrummet också och kollade så att allt var okej. De måste ju koppla på de nya rören som började på andra sidan väggen i köket.

Silikonet ser dock inte så roligt ut och är svart på vissa delar längs golvet. Och silikon bör ju bytas ibland.

Jag får nog ta hit en rörmokare som kan uttala sig när han kikat på det hela. Men bra att få lite input från detta forum. Värdefullt som alltid.

Redigerat:
BirgitS BirgitS skrev:
Oavsett på vilken sida du duschar kan du inte räkna med att golvet är torrt precis bredvid duschen. Tvättmaskinen behöver stå på en 10 cm förhöjning oavsett vilken sida den står på. En tvättmaskin behöver el. Var finns det möjligheter att ansluta den?

Skulle gissa att badrummet kanske var 10 år gammalt när du flyttade in. Det ser så ut stilmässigt. En sån där rand på väggen, fast högre upp, var det i ett hus som var byggt -89. Kakel och klinker åldras inte men tätskiktet under gör det. Duschkabin är en bra idé.
Bra poång där med elen. Vad gäller vatten på gplvet tänkte jag ha en golvlist som ramar in, men lite stänk kan det ju bli som tar sig ut. Speciellt om jag har draperi. Duschväggar ska väl hålla vattnet borta bättre.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.