Byggahus.se

Placering av brevlåda/tomtgräns

1. Hällvetet
    Husägare Nivå 5
    Hej
    Jag har fått min uppfart asfalterad vilken ni kan läsa om i en annan tråd jag skapat om ni tycker det vore intressant..
    Nu tillbaka till min fråga!

Var exakt slutar tomtgränsen?
    Går min tomt hela vägen fram till den allmänna vägen? (ser ut som det på ritningarna från 1936 från Lantmäteriet).

Anledningen att jag Undrar är att jag har byggt vidare på en naturstensmur som jag har. För att muren naturligt skulle följa min infart.
    I slutet av muren har jag placerat min brevlåda nära den allmäna vägen.
    Dels för att det skulle se bättre ut och även för att brevbäraren inte ska behöva gå ur sin bil varje gång.

Är lite orolig nu i efterhand att någon granne ska påpeka detta och be mig dra tillbaka brevlådan de 50-70 cm som jag flyttade fram den.
    Grannen mitt emot mig har inget emot det, har pratat med honom.

Låter inte speciellt jobbigt men problemet är att stenmuren och brevlådan sitter fast med 150kg cement, True story.

2. Hemmakatten
    Moderator · Nivå 18
    Det bör vara ett vägområde på båda sidor om muren. Det vägområdet är till för diken, ledningar/rör och att få plats med den plingade snön under vintern. Tror tyvärr att du kan få problem med placeringen.

• Laddar…
  3. Hällvetet
    Husägare Nivå 5
  4. Hemmakatten
    Moderator · Nivå 18
    Själva muren ligger ju på bra avstånd från vägen. Men tror snöröjningen mm kommer att klaga på den nya murbiten ut mot vägen. Brevlådan står också för nära vägen.

Vår stod nästan en halvmeter från vägkanten men blev ändå ned/påkörd tre ggr. Flyttade den ytterligare en bit in och planade ut utanför med lite grus så brevbäraren kunde komma intill utan att behöva gå ut ur bilen

5. B
    Medlem · Nivå 19
    rm står för rör i mark. Hittar du några gränsrör i närheten av vägen?
    Om jag mäter rätt på kartan är vägområdet 6-7 m brett. Hur bred är den asfalterade vägbanan?

6. Hällvetet
    Husägare Nivå 5
    Grejen är den att plogbilen inte kan ploga där oavsett mur då asfaltsbacken går där. Förstår du hur jag menar?

7. Hällvetet
    Husägare Nivå 5
    Jag hittar inga gränser, osäker på vad det är.
    Den asfalterade vägen är ca 4.5m bred.
    Från "mur till mur" är det ca 7m.

8. Hemmakatten
    Moderator · Nivå 18
    Ok, jag förstår. Men tvivlar tyvärr på att plogaren kommer att försöka undvika att ploga/köra rakt över infarten.. om du tar bort muren. Kanske bäst att låta muren vara där den är. Du lär märka till vintern om du får några kommentarer.

• Laddar…
  9. B
    Medlem · Nivå 19
    Då är det troligt att din tomt slutar vid murens utsida och sen är det vägområde även om inte hela bredden är asfalterad utan det ska också finna utrymme för dike eller annat för att ta hand om regnvatten. Vill du vara säker på var din tomtgräns är kan du betala för en gränsutvisning: https://www.lantmateriet.se/sv/Fastigheter/Min-fastighet/Oklarheter-kring-fastighet/Gransutvisning/

10. B
    Allvetare · Nivå 14
    Man får ju _egentligen_ inte placera vare sig soptunna, brevlåda eller stenmurar på vägområdet dvs utanför sin egen tomtgräns. Men på många ställen står ändå soptunnor och brevlådor precis intill asfaltskanten utan att det är några problem.

Jag tror inte din fastighetsgräns går i vägkanten, utan kanske någon meter in, men du kan ta dit en mätningsingenjör som märker ut var gränsen går.

• Laddar…
  11. C
    Medlem · Nivå 16
    Även om den inte blir direkt påkörd av plogbilen är det stor risk för att den blir söndermosad av snömassor som trycks upp mot den med den där placeringen. Men det lär väl framtiden utvisa.

12. Appendix
    Husägare · Nivå 9
    Lite off topic för ämnet men.... När jag läser dina skapade trådar verkar allt du blir inblandad i bli bråk eller att nån är en idiot?

Det måste ju vara ett rätt jobbigt liv.

Du skriverr BRÅK i rubrkiken. Men ingen har bråkat? :)

13. Hällvetet
    Husägare Nivå 5
    Hehe, nä men mycket är överdrivet för att få svar, lite clickbait rubrik liksom.
    Sen för varje ämne jag lägger upp har jag säkert 7 lyckade erfarenheter.
    Men absolut det är mycket som snurrar i huvudet ibland

14. mexitegel
    Allvetare · Nivå 22
    Fast detta forumet skiljer sig från mängden tycker jag. De allra flesta trådar brukar få svar

15. B
    Medlem · Nivå 19
    Risken är att det blir lite som att skrika att vargen kommer för många gånger så folk börjar strunta i dig.