Köpte för någon dag sedan en Woods DS28F till vår krypgrund. Jag funderar lite på hur man ska placera den för att få bästa spridning på luftcirkulationen. grunden är ca 122 kvadrat och indelad i 4 sektioner varav den sista är indelad i 3 fack. Grunden är 110cm hög rakt igenom och passagen mellan varje sektion är ca en axelbredd.
Bifogar en bild (inte skalenlig). Jag har markerat vart avfuktare står i nuläget. X:et är passagen ner till grunden.
Efter ca 1,5 dygn så ligger fuktighet på 67% i sektionen där avfuktaren står och 78% i sektionen där man går ner i grunden.
Tyvärr hade jag ingen hygrometer från början där avfuktaren står men där man går ner har det legat på 81-82% dagarna före installation.
Men för att återgå till frågeställningen så önskar man ju ha så utjämnad RH så gott det går i alla sektioner.
Kan man placera någon form av fläkt som trycker bort torrluften längre? eller kan man dra rör med kanalfläkt som suger den fuktiga luften från sektion "x" till en bit bakom avfuktaren?
Ni kanske har andra tips på hur man interventilerar grunden på smidigast sätt?
Övrig info:
* huset är byggt 1977
* ingen synlig påväxt i trossbotten
* ventilerna i grunden är förseglade
* grunden är plastad. dock med ca 5-10 cm grus över. Inga fuktiga grusområden är synliga
* fundament till murstock går ner i samma sektion där avfuktaren är placerad. vi har kakelugn och eldar regelbundet på senhöst/vinter/tidig vår
Många funderingar man har
Bifogar en bild (inte skalenlig). Jag har markerat vart avfuktare står i nuläget. X:et är passagen ner till grunden.
Efter ca 1,5 dygn så ligger fuktighet på 67% i sektionen där avfuktaren står och 78% i sektionen där man går ner i grunden.
Tyvärr hade jag ingen hygrometer från början där avfuktaren står men där man går ner har det legat på 81-82% dagarna före installation.
Men för att återgå till frågeställningen så önskar man ju ha så utjämnad RH så gott det går i alla sektioner.
Kan man placera någon form av fläkt som trycker bort torrluften längre? eller kan man dra rör med kanalfläkt som suger den fuktiga luften från sektion "x" till en bit bakom avfuktaren?
Ni kanske har andra tips på hur man interventilerar grunden på smidigast sätt?
Övrig info:
* huset är byggt 1977
* ingen synlig påväxt i trossbotten
* ventilerna i grunden är förseglade
* grunden är plastad. dock med ca 5-10 cm grus över. Inga fuktiga grusområden är synliga
* fundament till murstock går ner i samma sektion där avfuktaren är placerad. vi har kakelugn och eldar regelbundet på senhöst/vinter/tidig vår
Många funderingar man har
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "kanalfläkt"
Kanalfläktar
Med hjälp av en kanalfläkt kan du på ett smidigt sätt öka flödet av frånluft i våtrum och därigenom förbättra ditt inomhusklimat.
Läs mer
Lösvirkesbyggare
· Gävleborgs
· 2 431 inlägg
Där du har ritat i.mitten är nog ett lämpligt ställe. Annars kan du ställa den där det är som mest fuktigt.
Däremot är en DS28 inte det bästa valet när din grund är så uppdelad. Ska du ha en Woods finns det bättre modeller för det området.
Att göra kanaler fungerar absolut men du måste som du säger dit med fläktar som drar runt det. Då skulle en sorptionsavfuktare vara mer lämpligt.
Placera den i mitten och kör ett par veckor sen kan du utvärdera alt komplettera med en till
Däremot är en DS28 inte det bästa valet när din grund är så uppdelad. Ska du ha en Woods finns det bättre modeller för det området.
Att göra kanaler fungerar absolut men du måste som du säger dit med fläktar som drar runt det. Då skulle en sorptionsavfuktare vara mer lämpligt.
Placera den i mitten och kör ett par veckor sen kan du utvärdera alt komplettera med en till
Tack för svar. Ang modellen så stod det mellan DS15 och DS28F. DS15 skulle vara mer lämplig för krypgrund men DS28 har större avfuktningsområde därför föll valet på den. Det finns säkert bättre modeller än dessa men de låg inom min tänkta budget.holmberg87 skrev:
Där du har ritat i.mitten är nog ett lämpligt ställe. Annars kan du ställa den där det är som mest fuktigt.
Till saken hör att vi även skall skaffa en avfuktare till garaget. Alternativet skulle då kunna vara köp av en DS15 och ev testa att byta plats på dem
R
RalleB
Husägare
· Jönköpings län
· 1 132 inlägg
RalleB
Husägare
- Jönköpings län
- 1 132 inlägg
Kör med DS15 i min krypgrund på 140kvm. Har 2 kanalfläktar i 2 av gluggarna mellan facken för sprida den avfuktade luften.
Håller runt 55% i luftfuktighet på de 3 mätställen jag har som är längst ifrån avfuktaren så förmodligen torrare nära den
Innan jag satte in den för 4 års sen så hade jag 95% i krypgrunden. Sen tog det ungefär ett år för grunden att torka och bli stabil med värden under 60%.
Sjukt nöjd med avfuktaren
Håller runt 55% i luftfuktighet på de 3 mätställen jag har som är längst ifrån avfuktaren så förmodligen torrare nära den
Innan jag satte in den för 4 års sen så hade jag 95% i krypgrunden. Sen tog det ungefär ett år för grunden att torka och bli stabil med värden under 60%.
Sjukt nöjd med avfuktaren
Det går väl att använda samma typ av slang som en absorbtionsavf... använder o sätta en kanalfläkt i ändan på slangen.G D Gulliksson skrev:Tack för svar. Ang modellen så stod det mellan DS15 och DS28F. DS15 skulle vara mer lämplig för krypgrund men DS28 har större avfuktningsområde därför föll valet på den. Det finns säkert bättre modeller än dessa men de låg inom min tänkta budget.
Till saken hör att vi även skall skaffa en avfuktare till garaget. Alternativet skulle då kunna vara köp av en DS15 och ev testa att byta plats på dem![]()
Hmm 140 kvm säger du. Jag kanske skulle köpt DS15 ändå trotsalltR RalleB skrev:Kör med DS15 i min krypgrund på 140kvm. Har 2 kanalfläktar i 2 av gluggarna mellan facken för sprida den avfuktade luften.
Sjukt nöjd med avfuktaren![]()
Vad har du för dimension på rören i kanalen? räcker ex 100mm eller bör det vara större?
Har du någon skiss på det så får du gärna visa
Allvetare
· västkusten
· 111 inlägg
I ett slutet utrymme, som en stängd krypgrund, utan någon stor punktkälla till ny fukt, kommer luftfuktigheten att jämnas ut över tiden. Det vill säga; närmast avfuktaren kommer det alltid att vara torrast och i ett avlägset stillastående hörn fuktigare. Men om du kan ordna någon form av luftflöde så kommer fuktnivåerna att bli jämnare. Om du har ett lägre luftflöde så kommer det att ta längre tid innan nivåerna är lika men det kommer att utjämnas.
Jag har en DS15 i min krypgrund och har helt enkelt satt en kanalfläkt(med stickkontakt) i ett avloppsrör som blåser den torra luften 6 meter längre in till bakom en stödvägg. Det fungerar utmärkt. På vintern då temperaturen sjuker under 5-8 grader så stänger jag av, ingen tillväxt sker då. Jag sätter på igen på våren då temperaturen och luftfuktigheten stiger. Jag bor i norrland. Därför är det en utmärkt och billig lösning med kondensavfuktare istället för en dyr sorbtionsavfuktaranläggning.
Jag har en DS15 i min krypgrund och har helt enkelt satt en kanalfläkt(med stickkontakt) i ett avloppsrör som blåser den torra luften 6 meter längre in till bakom en stödvägg. Det fungerar utmärkt. På vintern då temperaturen sjuker under 5-8 grader så stänger jag av, ingen tillväxt sker då. Jag sätter på igen på våren då temperaturen och luftfuktigheten stiger. Jag bor i norrland. Därför är det en utmärkt och billig lösning med kondensavfuktare istället för en dyr sorbtionsavfuktaranläggning.
Är inte så kunnig på det där med att koppla elen på en kanalfläkt. Hittade dock denna som verkar vara komplett med stickkontaktlyckograbben skrev:
I ett slutet utrymme, som en stängd krypgrund, utan någon stor punktkälla till ny fukt, kommer luftfuktigheten att jämnas ut över tiden. Det vill säga; närmast avfuktaren kommer det alltid att vara torrast och i ett avlägset stillastående hörn fuktigare. Men om du kan ordna någon form av luftflöde så kommer fuktnivåerna att bli jämnare. Om du har ett lägre luftflöde så kommer det att ta längre tid innan nivåerna är lika men det kommer att utjämnas.
http://www.hydrogarden.se/ventilationklimat/flaktar/kanalflaktar/ram-kanalflakt-100mm-165-200-m.html
Kan det vara ett alternativ när man saknar elkunskapen?
Det dammar även en del i min grund så någon form av filter behöver man troligen ha för att inte sätta igen fläkten
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Fläkten ser bra ut, skall nog skaffa en sådan också. Kör idag två avfuktare.G D Gulliksson skrev:Är inte så kunnig på det där med att koppla elen på en kanalfläkt. Hittade dock denna som verkar vara komplett med stickkontakt
[länk]
Kan det vara ett alternativ när man saknar elkunskapen?
Det dammar även en del i min grund så någon form av filter behöver man troligen ha för att inte sätta igen fläkten
En liten uppdatering: Nu är det 4 dygn sedan avfuktaren sattes in och nu har i stort sett RH stannat upp, dvs ingen mer sänkning senaste dygnen. Jag skall dock ändra placering på mätarna då de just nu är lokaliserade ca 10-15 cm ovanför marken vilket naturligtvis inte är optimalt då det säkerligen är både kallare och fuktigare intill marknivå?. Om jag förstått det rätt så bör de istället vara i närheten av trossbotten. I detta fall så rör det sig om en placering på ca 1 meter högre upp (grunden är 110cm hög). Kanske detta kan göra några procentenheter?
Det är säkerligen ett för tidigt skede att avgöra om det behövs ytterligare en avfuktare i grunden eller om det kanske räcker med fläktar som drar runt torrluften. Avfuktaren drar ut ungefär 7 L vatten per dygn.
(Vi har även satt in en DS28F i garaget. Där har RH sjunkit med 15 % på knappt ett dygn
)
Det är säkerligen ett för tidigt skede att avgöra om det behövs ytterligare en avfuktare i grunden eller om det kanske räcker med fläktar som drar runt torrluften. Avfuktaren drar ut ungefär 7 L vatten per dygn.
(Vi har även satt in en DS28F i garaget. Där har RH sjunkit med 15 % på knappt ett dygn
Ja jag tror nog du ska vänta minst fyra veckor innan du kan dra några vettiga slutsatser om du uppnått något slags jämviktsläge.G Gullik skrev:En liten uppdatering: Nu är det 4 dygn sedan avfuktaren sattes in och nu har i stort sett RH stannat upp, dvs ingen mer sänkning senaste dygnen.
.
.
.
Det är säkerligen ett för tidigt skede att avgöra om det behövs ytterligare en avfuktare i grunden eller om det kanske räcker med fläktar som drar runt torrluften.
Allvetare
· Västra götaland
· 10 416 inlägg
Det finns ett par olika typer av avfrostare, den sorptionsavfuktare jag har innehåller: en fläkt, ett värmeelement, ett ställdon och lite elektronik. Fläkten går hela tiden, värmeelementet när fukthalten i luften är för hög. Självklart ökar brandrisken eftersom man har en strömkonsumerande pryl i grunden, men om den risken är större än att leva med mögel, tja .. troligen inte ....F F.L skrev:
Produkter som diskuteras: "sorptionsavfuktare"
Avfuktare D-1200 Fresh
För vind och krypgrund upp till 120m²
11 139 kr inkl moms
Läs mer
Det normala är nog att de går dygnet runt tills man nått ner till inställd/önskad luftfuktighet. Sen går de så mycket som behövs. Lite som en frysbox som varit avstängd. Den går tills det är kallt nog och sen går den då och då. Angående brandrisk så är väl alla elektriska apparater förknippade med en viss liten brandrisk men en avfuktare är nog inte värre än andra prylar som går mycket och oövervakat, typ fläktsystem, uppvärmningssystem, kyl och frys mm mm.F F.L skrev:
Sålänge man inte ligger på önskad fuktnivå så kommer den gå dygnet runt. Den slår först ifrån när önskad luftfuktighet har uppnåtts.F F.L skrev:
Jag har faktiskt haft funderingar på att sätta ner en brandvarnare. Har letat efter brandvarnare som stöder Telldus (så man kan få en pushnotis i mobilen) men det verkar inte finnas (ännu iaf). Hade dock varit smidigt. Inte säkert man hör den annars.