Jag ska dra in kommunalt vatten till en fastighet och har fått ett förslag från kommunen på anslutningspunkt. Förslaget är en placering vid fastighetsgränsen på en punkt uppskattningsvis 5-6 meter från huset. Min fundering är om man istället kan placera anslutningspunkten vid fastighetsgränsen men närmare huset för att göra grävningssträckan till byggnaden kortare. I princip skulle det vara att man sätter den på höger sida om uppfarten istället för på vänster sida. Finns det någon / några nackdelar med att placera den närmare byggnaden - exempelvis problem vid dränering eller något annat att beakta?
685 läst · 8 svar
685 läst
8 svar
Placering av anslutningspunkt för kommunalt vatten
-
-
11 nov 2021 19:03 #2
Det är bar du som vet vad som är bäst, i övrigt så sätts förbindelsepumkten 0,5 meter utanför tomtgräns och det bestämmer kommun eller den som gör det. Ta kontakt med dom och tala om att du vill ha det på den eller den platsen. Är det bara 5 - 10 meters ändring så brukar dom inte vara omöjliga. Sen det med närhet till hus eller inte bryr dom sig inte om, då det är du som får gräva från hus och ut.
-
11 nov 2021 19:10 #3
-
11 nov 2021 19:17 #4
Det med dräneringen och ev dagvatten, kommer dom med dagvattenrör. som du kan koppla på. Annars så är det på egen fastighet som drän och dagvatten ska tas omhand om numera, så det blir nog att tänka lite på hur det kan ordnas. Det finns inga genvägar.
-
11 nov 2021 19:29 #5
-
11 nov 2021 20:03 #6
OK närmare huset mindre att gräva och har inte så stor betydelse på funktion. Sen hur det är att dränera är en annan sak om det ställer till besvär, det är svår att veta. Lämpligt är då att tala med dom som ev. ska dränera, om du har kontaktat någon. Dom är nog dom enda som kan säga något. Vi på distans har ibland svårt att se objekten som ska utföras och kan bara uttala oss generellt.
-
11 nov 2021 21:07 #7
-
11 nov 2021 23:08 #8
Ca 15-20 cm under platta eller bärande del under grundmur.
-
Liknande ämnen
-
Innefatta alternativ placering förhandsbesked
Bygglov -
Bärlina och plintplacering för uterum
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Backe för robotgräsklippare, placering av station, behöver jag också en vanlig?
Robotgräsklippare -
Tips för placering av avluftningsrör
Vatten & Avlopp -
Olika pris för fiberanslutning anges + anslutningspunktens placering
Juridik