Byggahus.se
  1. Hur mycket el förbrukar du? Jämför med andra

Placering av anslutningspunkt för kommunalt vatten

1. F
    Medlem · Stockholm · 141 inlägg

Fixarfia

Medlem
    Jag ska dra in kommunalt vatten till en fastighet och har fått ett förslag från kommunen på anslutningspunkt. Förslaget är en placering vid fastighetsgränsen på en punkt uppskattningsvis 5-6 meter från huset. Min fundering är om man istället kan placera anslutningspunkten vid fastighetsgränsen men närmare huset för att göra grävningssträckan till byggnaden kortare. I princip skulle det vara att man sätter den på höger sida om uppfarten istället för på vänster sida. Finns det någon / några nackdelar med att placera den närmare byggnaden - exempelvis problem vid dränering eller något annat att beakta?

2. J
    Medlem · 9 750 inlägg
    Det är bar du som vet vad som är bäst, i övrigt så sätts förbindelsepumkten 0,5 meter utanför tomtgräns och det bestämmer kommun eller den som gör det. Ta kontakt med dom och tala om att du vill ha det på den eller den platsen. Är det bara 5 - 10 meters ändring så brukar dom inte vara omöjliga. Sen det med närhet till hus eller inte bryr dom sig inte om, då det är du som får gräva från hus och ut.

3. F

Fixarfia

Medlem
    Kommunen är inte besvärliga och jag har en bra dialog med dem, men i och med att det är jag som avgör vill jag veta vad jag bör ta i beaktande. De har inga problem med att placera den närmare huset men om det orsakar mig själv problem med kommande dränering väljer jag såklart inte föreslå det. Ja, helt riktigt det är en bit utanför fastighetsgränsen man placerar den så lite slarvigt skrivet av mig.

4. J
    Medlem · 9 750 inlägg
    Det med dräneringen och ev dagvatten, kommer dom med dagvattenrör. som du kan koppla på. Annars så är det på egen fastighet som drän och dagvatten ska tas omhand om numera, så det blir nog att tänka lite på hur det kan ordnas. Det finns inga genvägar.

5. F

Fixarfia

Medlem
    Jag är inte ute efter några genvägar utan vill bara hitta den smidigaste lösningen för de som ska jobba sen och med det försöka förstå om det är till nackdel att placera anslutningen närmare huset - forfarande utanför tomtgränsen. Kommunen sa att det eventuellt kan bli problem då jag dränerar. Skall nämnas att delen av huset jag pratar om ligger rätt nära tomtgränsen.

6. J
    Medlem · 9 750 inlägg
    OK närmare huset mindre att gräva och har inte så stor betydelse på funktion. Sen hur det är att dränera är en annan sak om det ställer till besvär, det är svår att veta. Lämpligt är då att tala med dom som ev. ska dränera, om du har kontaktat någon. Dom är nog dom enda som kan säga något. Vi på distans har ibland svårt att se objekten som ska utföras och kan bara uttala oss generellt.

7. F

Fixarfia

Medlem
    Jag har inte valt vilka som ska utföra markarbetet och rördragningarna på tomten än - annars hade det varit bäst att kolla med dem helt klart. Vet du hur djupt man brukar dränera? Vattenledningen kommer ligga kring 1,5 meters djup om jag förstått rätt.

8. J
    Medlem · 9 750 inlägg
    Ca 15-20 cm under platta eller bärande del under grundmur.

9. F

Fixarfia

Medlem
    Ok, tack!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.