704 läst · 2 svar
704 läst
2 svar
Placera transingarna under köket tillsammans med integrerad spisfläkt?
Funderar vart jag ska placera transingarna till lådbelysningen, helst hade jag viljat placerat dom under köksstommarna dock så funderar jag på om de egentligen är särskilt bra då induktionsspisen har integrerad köksfläkt där utblåset också kommer gå via undersidan av köket - frågan är om de kommer mycket fukt och värme av utblåset eller tror ni att de är de lugnt att placera transingarna där under också?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 064 inlägg
Jag skulle säga att fukt och värme är drivdonens fiende. Många har kapslingsklassen IPX0 och har krav på en högsta omgivningstemperatur på runt 50 grader.
Å andra sidan kan knappast hällen ställa några krav på "ventilationskanalen" då de uppenbarligen inte kräver just en ventilationskanal!? Jag antar att det sitter kolfilter i hällen? Men fungerar det bra? Det kanske är så att många får en äckelchock om de kikar under sin häll med integrerad fläkt som varit i bruk nåt år.
Å andra sidan kan knappast hällen ställa några krav på "ventilationskanalen" då de uppenbarligen inte kräver just en ventilationskanal!? Jag antar att det sitter kolfilter i hällen? Men fungerar det bra? Det kanske är så att många får en äckelchock om de kikar under sin häll med integrerad fläkt som varit i bruk nåt år.
Du behöver väl inte ha transingarna (vad nu det är) under spisen/hällen eller alldeles intill den så de blir uppvärmda?
Det är väl 15 minuters brandsäkerhetskrav på ventilationskanalen oavsett åt vilket håll luften leds eller leds bort. Tänker då främst på att leda bort och ut luften om rören går nedåt och modellen ”tillåter” det, så man måste inte ha kolfilter. Fuktigt spisos borde inte vara något problem oavsett kan jag tycka. Vad sånger installationsanvisningen?
Det borde finnas någon uppsamlingsbehållare nertill som man kan tömma i fall man spiller vätska i hålet mitt på spisen, eller rinner det bara ut på golvet?
Det är väl 15 minuters brandsäkerhetskrav på ventilationskanalen oavsett åt vilket håll luften leds eller leds bort. Tänker då främst på att leda bort och ut luften om rören går nedåt och modellen ”tillåter” det, så man måste inte ha kolfilter. Fuktigt spisos borde inte vara något problem oavsett kan jag tycka. Vad sånger installationsanvisningen?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det borde finnas någon uppsamlingsbehållare nertill som man kan tömma i fall man spiller vätska i hålet mitt på spisen, eller rinner det bara ut på golvet?
Liknande trådar
-
Måste pump och sandfilter placeras under vattennivån?
Pool -
Stöd under järnbalk (HEA160) placeras på en vägg av hålsten och LECA
Byggmaterial & Byggteknik -
Hur placerar man ovan mark-pool på gräs? Särskilt underlag?
Pool -
Underlimmad diskbänk i granit - placera blandare på skivan eller diskhon?
Kök -
Rörfördelare placerad under rörslingorna - några tips?
Värme allmänt