Byggahus.se

Pionjär ,"Cobra", där besinen "rinner rakt igenom"

1. H
    Medlem · Stockholm · 5 inlägg

Hilland

Medlem
    Någon som är bra på gamla bensindrivna bergborrmaskiner??
    Har en gammal Pionjär, en besnsindriven bergborrmaskin som ser ut som den mer kända Cobran. Jag använde den senast 1987, sedan dess har den legat i ett förråd. När jag tog fram den för att använda den i helgen visade det sig att den flödar hejdlöst. Det verka som om soppan bara rinner rakt igenom, ut genom avgasröret!!?? :blushing:Förstår inte hur den mystiske förgasaren fungerar, det finns ingen flottör vad jag kan hitta (och det skulle väl knappast fungera på en maskin som står och hoppar). Någon som vet vad kan det vara för fel?

2. F
    Medlem · Uppsala · 620 inlägg

frjo7205

Medlem
    Jag har en gammal Cobra och även några instruktionsböcker. Ska se om jag kan lägga upp dom här senare. Annars går de nog att hitta på nätet.

Jag har för mig att det är någon gummigrej i förgasaren som kan torka ut och då gör att den flödar. Men som sagt googla och se om du hittar instruktionsböcker.

3. M
    Medlem · 679 inlägg

mikaelbe

Medlem
    Det finns inga flottörer i såna maskiner och andra, pga att förgasaren kan vara i olika lägen t.o.m. upp-och-ner och då skulle bensinen rinna ut. I stället används ett tunt membran som skall vara lättrörligt och trycker på nålen som släpper in bränsle. (Sen finns ett annat membran av hårdare material som fungerar som bränslepump). Kan vara att det förstnämnda membranet hårdnat så att det alltid flödar bränsle.

4. H

Hilland

Medlem
    Har hittat en instruktionsbok på nätet. Där står om hur man handhar den och så, mycket nyttig läsning, finns också en genomskärningsbild.
    Intressant att höra om de två membranen. Jag har pillat lite på dem och undrat hur de fungerar. Verkar hela och rena men om styvheten är den rätta vet jag förstoss inte. Dom sitter ju högst upp på maskinen, jag kan förstå att bränslet kan sugar opp dit med hjälp av undertrycke i vevhuset ? men att det sedan kan fortsätta att rinna så att det droppar ur avgasarröret långt efter att man slutat dra i startsnöret förstår jag inte.

5. M
    Medlem · 679 inlägg

mikaelbe

Medlem
    Det styvare membranet funkar som bränslepump och är förbundet med vevhuset och pumpar in bensin mha undetryck precis som du säger. Det "sladdriga" membranet skall vara väldigt sladdrigt. På min trimmer så var det lite för styvt så att det inte kunde trycka ner flottörnålen tror jag (kanske heter nåt annat när det inte finns nån flottör). Kanske det är tvärtom för dig, att membranet alltid trycker ner nålen så att det flödar. Tyvärr minns jag inte riktigt principen för hur detta membran rör sig, men på ena sidan är det bränsle och på den andra är det lufttryck. Skulle tro att lufttrycket gör att membranet trycker tillbaka nålen när det inte släpps in nåt bränsle av det andra membranet. Hittar tyvärr inte nåt principschema just nu.

Redigerat 5 jul 2010 16:08
  6. H

Hilland

Medlem
    Hmm, mycket spännande, man lär sig mycket på det här forumet...

7. M
    Medlem · 679 inlägg

mikaelbe

Medlem
  8. B
    Medlem · 83 inlägg
    Gammal tråd men söker instruktionsböcker reparationsanvisningar för Cobra 43 samt Cobra 47
    Fil eller fysisk form kvittar

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.