Pioneer värmepump???

8k läst  16 svar

1. B
    Medlem Nivå 2
    Jag är just i färd med att byta värmesystem i huset till en luft/vatten pump.
    Huset är på 93 kvadratmeter ett och ett halvt plan.

Har kollat lite på nibe, bosch etc. Alla dessa märkena kostar ju en del typ 80 000 och uppåt installerat och klart.

Men nu till min fråga. Jag hittade en pioneer luft/vatten pump som kostar 22500kr på www.swanstar.se.
    Tyckte att detta låter väl ändå för bra för att vara sant. Finns det någon som har köpt en sådan här pump och vet om det är bra kvalitet på den eller om det finns något kryphål här som jag inte fattar eller missar. Det är ju en del skillnad i pris.

Hur kan den vara så billig? Räcker den till mitt lilla hus? Jag har även en braskamin att stödelda i.

tacksam för svar...

2. kungkokos
    Medlem Nivå 8
    ansluter mig till den undrandes skara!?

3. C
    Medlem Nivå 14
    läste detta o vart skeptisk till vad som står på sidan överhuvud taget:

Ett energiborrhåll på ca: 130 meter kostar
    mellan 100000:- till 200000:- plus kollektorstav /rör.

HALLÅ!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    ett borrhål på 130m kostar ca 50 000:- inlkusiva allt. alla slangar, rör & grävning/håltagning i hus samt sprit.
    snacka om vilseledande reklam!!!

4. C
    Medlem Nivå 14
    den ger tydligne 6kW, gissar attdet är vid 7+ hur lite får du t när det blir kallt? har den nån spest värme?

5. C
    Medlem Nivå 14
    såg nu att den inta har silskott, du måste alltså köpa nått mer & den verkar gå mot fast kondnsering??? dyrt i drift. sen måste du ha nått för varmvattnet = mer delar att köpa.
    denna pump är inte en komplett lösning

6. T
    Renoverare Nivå 13
    COP-värde på 4.22 låter inte alls fel.

7. kungkokos
    Medlem Nivå 8
    Nej ,den har inte tillskott. Den är till för att kopplas in mot befintlig varmvattenberedare/acktank med elpatron (eller direkt på vattenburna systemet). Total installationskostnad exkl. varmvattenberedare kostar lite drygt 32 000. Med beredare kanske 42 000. Bra mycket billigare än övriga luft/vatten-modeller. Den skall också ha lite enklare styrsystem vilket förklarar den lägre kostnaden. COP på 4,22 är dock inte alls illa för denna prisklass!

I deras pris för borrhålet utgår jag från att de räknar in bervärmepump, men visst är det väldigt klantigt skrivet.

8. C
    Medlem Nivå 14

förr luft pumpar så presenterar man cop vid +7 grader, ina alls vad du får när det är kallt alltså. Sen vet jag nte vilkan ut temp du har på vattnet vid den cop mätningen.

9. C
    Medlem Nivå 14

möjligt att dom menar en komplett bergvärme anläggning, men det skriver dom inte.
    det är ju ganska orealistiskt att jämfara en komplet anläggning med dera ICKE komplatta anläggning
    På samma sett så har ju trådskaparen fått pris på kompletta luft/vatten anläggninger, det priset kan han ju inte jämföra med denna icke kompletta anläggning.
    till sisst så vill jag en en gång uppmärksamma att pumpen är betydligt mindre än den han jämför med, han behöver alltså mer direkt el för att värme huset!

10. T
    Renoverare Nivå 13
    Denna pump känns lika komplett som min pelletsanläggning med el-vvb och utan elpatron. Väldigt intressant att byta ut den anläggningen mot en luft/vatten-pump.

11. kungkokos
    Medlem Nivå 8
    Carman - jag håller med om att jämförelsen på hemsidan inte är relevant, men syftet med dessa forum är ju att utreda och diskutera de olika pumparnas användingsområden efter olika behov. Ser du inga situationer alls när denna pump skulle kunna var att bra alternativ? Frågan kvarstår fortfarande!
    T.ex. för mina föräldrar som redan har vattenburet system med elpatron. Varför investera i en komplett luft/vatten för 80 000 när de kan docka in denna i sin varmvattenberedare för 32-33 000? De har redan en luft/luft-pump som förser huset med stor del av värmebehovet, så elpatronen behöver de kanske aldrig sätta på!?

12. C
    Medlem Nivå 14
    dom kan ju lika gärna docka en vanlig luft/vatten värmepump dill den befintliga elpannan, det är ju inte ett måste att köpa allt nytt.
    en vanlig kostar ca 40 000:- så den där är j inte så himla mycke billigare, men den är klenare

13. kungkokos
    Medlem Nivå 8
    Typ CTC105 då? Det skulle väl landa på ca 10 000 spänn mer än Pioneer. Problemet med ett sånt upplägg antar jag blir detsamma som för Pioneeren - inget styrsystem som berättar för elpatronen när det är dags att gå in och hjälpa till?

Kanske är bättre med ett säkert kort...

14. Linus_E
    Medlem Nivå 6
    lite sak jag vill flika in med här oxå är att jag nu mailat dom för 3 gången utan o få någon fomr av svar av dom.

känns inte så där "jätte" seriöst . om man inte får svar nu
    hur skulle det då gå om något går "fel"....

15. T
    Renoverare Nivå 13
    Om man nu har en el-vvb borde väl denna pump funka bra, med antingen en braskamin eller en elpanna från "skroten" som tillägg?

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: