Byggahus.se

Pilträd ovanpå avloppsledningar

1. Johan Gunverth
    Diversearbetare · Göteborg · 8 344 inlägg

Johan Gunverth

Diversearbetare
    I en annan tråd diskuterades det dagvatten och inträngande rötter. Hade för mig att björk var värstingen, men pil verkar vara värre.
    Jag har en pil utanför tomten direkt ovanpå avloppsstammen nedströms på kommunal mark ((300mm betongrör på 1,6m). Den verkar trivas väldigt bra och växer som inget annat och var troligtvis bara ett litet skott 15 år sedan. Nu runt 60cm diameter vid marken runt 15m hög. Jag är osäker på vilken typ av avloppsrör det är, men det är anlagt i slutet av 70-talet och har troligtvis ordentliga kragar.
    Är det värt att jaga rätt på kommunen i preventivt syfte för att få bort den? Någon med liknande erfarenhet?

2. svartöra
    Medlem · Västra Götalands län · 1 805 inlägg

svartöra

Medlem
    Nja, det måste ju inte bli problem bara för att det är en pil. Jag har en bamsepil på tomten, just i det hörn där VA-ledningarna finns, och det är inga kända problem. Däremot, om något rör skulle börja läcka så skulle det nog bli fullt med rötter på nolltid.

3. Johan Gunverth
    Diversearbetare · Göteborg · 8 344 inlägg

Johan Gunverth

Diversearbetare
    Nä, precis och ett hyfsat modernt avloppssystem är ju helt tätt. Det var "Kronan" som installerade den här stammen i hemlighet under 70-talet och jag vet ju faktiskt vem som har installerat. Skall gå och fråga honom.

4. Nyfniken
    Medlem · Stockholms län · 11 473 inlägg

Nyfniken

Medlem
    Hur stort är riskområdet kring en vuxen björk eller pil?

5. svartöra
    Medlem · Västra Götalands län · 1 805 inlägg

svartöra

Medlem
    Jag har bara en datapunkt: när jag hade komposterna under pilen (typ 1 meter från stammen) blev det fullt med små pilrötter i dem. Jag flyttade dem en bit bort av den anledningen. Nu står de 7 meter bort och inga pilrötter ställer till besvär.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.