Det har jag gjort det låter ändå på laminatgolv, inga problem med oljud i infällt läge på mattor.
Att munstycket används på rätt sätt och i rätt läge är en förutsättning för lång livslängd.
Hjälper det inte med att smörja hjullagerna så behöver du köpa nytt.
Själv avskyr jag kombimunstyckena och använder de aldrig. Enbart roterande borstar för mattor, ett särskilt munstycke för hårda golv (relativt högt och smalt) och sedan ett Twinner för rengöring i närheten av kattlådor eftersom kattsand har särskilda krav.
Ska du köpa nytt kombimunstycke, leta gärna efter gammal modell då det mesta var bättre förr, med kromad metall på glidytorna, bättre lagrade hjul mm. Hittade ett ~25 år gammalt, oanvänt Siemens för 15kr på PMU eller Erikshjälpen, till en bekant. Bättre byggt än något jag sett de senaste 20 åren, inklusive det som följde med min egen Siemens för 3000kr.
Glöm inte heller att byta eller tvätta luftfilterna till dammsugaren regelbundet, absolut minimum varje år, annars riskerar dammsugaren överhetta (luften är det som kyler motorn) och sugkraften försämras drastiskt.