Hej

Jag letar efter bra spottar till nytt kök.
Tönker att det vore trevligt med RGBCCT eller RGBWW så man får riktigt fint varmvitt/kallvitt ljus men kan ha lite färg ibland.
Eg tönkte jag ha utanpåliggande spots men hittar inga som har båda. Det är antingen RGB eller CCT.

Philips Hue Slim verkar bra men de är för inbyggnad o vill inte ha hål i alla skåpen. Är det någon som installerat dessa under överskåp eller har något annat tips på spots eller sätt att installera?

Mvh
Jens

BirgitS
Oftast fäller man in spottar i en täckskiva som man sätter under överskåpen. Då blir spottarna osynliga och det minskar risken för bländning.

Annars så är det nog ledlister/profiler som är vanligast under överskåpen numera, även de infällda i en täckskiva.

Är det just Hue-systemet som du vill ha i din bostad?

BirgitS BirgitS skrev:
Oftast fäller man in spottar i en täckskiva som man sätter under överskåpen. Då blir spottarna osynliga och det minskar risken för bländning.

Annars så är det nog ledlister/profiler som är vanligast under överskåpen numera, även de infällda i en täckskiva.

Är det just Hue-systemet som du vill ha i din bostad?
Tack för svar @BirgitS jag kan tänka mig det mesta men vill ha bra ljus utan flimmer och föredrar nog spots framför ledslinga. Tänker något som är rgbcct eller rgbww. Har både plejd, zigbee och zwave hemma och styr allt med home assistant så vilken teknik det är är lite flexibelt.

Mvh
Jens

BirgitS
Då blir väl spottar infällda i en skiva bra.

Det är möjligt att Philips Hue Slim finns i olika varianter men jag fick den här som sökresultat:
https://www.philips-hue.com/sv-se/p...ce-slim-infalld-belysning-90-mm/8720169264731
och den verkar vara för stark för att ha under överskåpen, utan som det står lämplig att fälla in i tak. Man ser det på höjden också, 10 cm, i stället för de 1-2 cm höjd som spottar avsedda för överskåp brukar ha.

BirgitS BirgitS skrev:
Då blir väl spottar infällda i en skiva bra.

Det är möjligt att Philips Hue Slim finns i olika varianter men jag fick den här som sökresultat:
[länk]
och den verkar vara för stark för att ha under överskåpen, utan som det står lämplig att fälla in i tak. Man ser det på höjden också, 10 cm, i stället för de 1-2 cm höjd som spottar avsedda för överskåp brukar ha.
Tack @BirgitS men vad jag förstår så är de 9cm breda o bara 27mm höga

Är inte fast med dessa om det finns något annat alternativ som är med bra ljus

BirgitS
Förlåt, jag såg visst fel men höjd 3.2 cm står det för den modell jag länkade till, men det kan ju finnas varianter. 1000 lm är väldigt mycket ljus när det är på ungefär 50 cm avstånd. Man behöver ha spottar rätt tätt för att det ska bli jämn belysning över bänkskivan och inte fläckvis.

Nu menar jag inte att du ska köpa Ikeas men som jämförelse har den här 30 cm långa ledlisten 220 lm: https://www.ikea.com/se/sv/p/mittled-led-ljuslist-foer-koeksbaenk-dimbar-vit-90528498
Hue Slim är alltså ungefär 5 gånger starkare eftersom man nog inte bör ha mer än ungefär 30 cm mellan spottarna.

BirgitS BirgitS skrev:
Förlåt, jag såg visst fel men höjd 3.2 cm står det för den modell jag länkade till, men det kan ju finnas varianter. 1000 lm är väldigt mycket ljus när det är på ungefär 50 cm avstånd. Man behöver ha spottar rätt tätt för att det ska bli jämn belysning över bänkskivan och inte fläckvis.

Nu menar jag inte att du ska köpa Ikeas men som jämförelse har den här 30 cm långa ledlisten 220 lm: [länk]
Hue Slim är alltså ungefär 5 gånger starkare eftersom man nog inte bör ha mer än ungefär 30 cm mellan spottarna.
Hej @BirgitS Ja det är ju relevant, men sen är ju dessa spotarna dimbara via ZigBee så jag tänker att även om de har 1000 lm så kan man ju köra dem på mycket lägre nivå.
Men du har nog rätt att de är lite väl starka

Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Är du fast besluten i att ha spot'ar?

Själv har jag en Hue Lightstrip Plus i en list under köksskåpen, ger en väldigt enhetlig och trevlig ljusbild.
[länk]
@Dowser4711 vi har sagt i familjen att det nog skulle passa stilen bättre med fristående spots.
Men om vi inte hitar några passande spots så är det inte uteslutet. Verkar ju som att philips hue har bra ljus i sina lightstrips i alla fall

BirgitS
Vi har ledlister från Xcen, dels i ett närmare 10 år gammalt vitrinskåp och dels i det 2 år gamla badrummet för allmänbelysning, för starkt ljus för din tillämpning, men det är ett Sunricher-drivdon som kan styras från Hue-bryggan. Så man kan få Hue-kompatibla prylar från andra håll. Vi fick bra hjälp med att sätta ihop ett paket med ledprofil, ledtejp, drivdon.

Xcen har även små spottar: https://www.xcen.se/d5014-tunn-led-puck-11mm-14mm-2w-200lm

deadlock deadlock skrev:
@Dowser4711 vi har sagt i familjen att det nog skulle passa stilen bättre med fristående spots.
Men om vi inte hitar några passande spots så är det inte uteslutet. Verkar ju som att philips hue har bra ljus i sina lightstrips i alla fall
Ja, spot eller slinga ger ju helt klart olika ljusbild, så det är ju en smaksak.

Men det är absolut inte så att du får mindre/sämre ljus med deras slinga, så det är inte något sämre alternativ. Både kraftfullt vitt/varmvitt ljus eller valfri färg precis som övriga i Philips Hue serien.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.