Hej! Jag tänkte köpa något bra universalsmörjmedel på sprayflaska för att smörja tex lås, kedjor, gångjärn osv.

Men de som är ”bäst” i vanliga butiker har PFAS-ämnen i sig allihop som det verkar.

Har ni tips på bra sprayer som inte har PFAS-ämnen i?

Köpte nyligen låsolja på Biltema (ca 29 kr, lokale låssmeden ville ha närmare 80 kr för en lika liten flaska) till låset på ytterdörren.
En snabb undersökning visade att till lås vill man ha smörjmedel med PTFE och inte någon typ av allroundolja som binder smuts, damm och annat som över tid försämrar låsets funktion.

Av en med stor erfarenhet av metallarbete och underhåll och gångjärn i synnerhet fick jag rekommendationen att använda vanlig motorolja till allmän smörjning.

//Ronnie

• Gilla
ConnyN
  • Laddar…
C ConnyN skrev:
Hej! Jag tänkte köpa något bra universalsmörjmedel på sprayflaska för att smörja tex lås, kedjor, gångjärn osv.

Men de som är ”bäst” i vanliga butiker har PFAS-ämnen i sig allihop som det verkar.

Har ni tips på bra sprayer som inte har PFAS-ämnen i?
Kan tipsa om Veidec har en hel del PFAS fria produkter!

Deras Flex lub är Grym!

https://veidec.com/se/flex-lube-x-treme-ptfe-free

Gimner Gimner skrev:
Kan tipsa om Veidec har en hel del PFAS fria produkter!

Deras Flex lub är Grym!

[länk]
Tack! Får kolla runt lite om det finns att beställa enskilda flaskor, deras sajt ville gärna sälja en platta om 24 flaskor. Känns som en intressant grej oavsett!

Mailade faktiskt Veidec själv. Det blir rätt stor skillnad att köpa en flaska som privatperson, kontra att plocka upp en motsvarande PFAS-flaska på Biltema för 70 spänn:

"Den finns i 3 storlekar

100 ml 149 kr
300 ml 229 kr
500 ml 297 kr

Sen tillkommer moms och frakt."

Biltemaflaskan kostar 70 kronor för 400 ml.
En Veidecflaska kostar då runt 400 kronor för 300 ml.

Nu använder jag ju så väldigt lite smörjspray att den flaskan skulle hålla väldigt, väldigt länge. Men det är tufft att det ska vara så dyrt att vara miljömedveten.

B bryggstun skrev:
Har du kollat på Granit Multispray

[länk]
Den hade jag missat, tack! Klart intressant, känns som att den skulle duga alldeles utmärkt för mina enkla behov!

Jag brukar ta en skvätt av samma olja som jag har i bakändan på traktorn. Fyller på oljekannan ur 20-litersdunken. Då behöver jag inte köpa så mycket dyra sprejer.
Undantaget är CRC rostlösare som jag använder för att få loss fastrostade delar. Om den innehåller PFAS får jag väl övergå till att blanda min egen rostlösare av aceton och automatväxellådsolja.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.