Byggahus.se

Pex-rör som lossnat

1. O
    Medlem Nivå 1
    Jag har renoverat mitt badrum och fått hjälp av en kompis kompis med rördragningen. Tyvärr verkar han inte gjort ett vidare bra jobb för igår märkte jag att det läckte vid blandarfästet (pex-rör som är dragna i väggen ). När jag skruvade bort blandaren såg jag att varmvattenröret hade tryckts in i väggen så det bara stack ut ca 1 cm och därmed inte tätade mot blandarfästet. Förmodligen måste väl röret vara dåligt fastsatt i väggen och lossnat.

Vad kan man göra åt detta? Kan man dra ut röret och fixera det på något sätt (det är kapat 21 mm utanför färdig vägg, alltså innan det blev intryckt)? Några andra ideer?

2. H
    Moderator · Nivå 25
    Problemet är nog inte att det siter dåligt fixerat i väggen utan att det lossnat från blandaren.

Att det lossnar från blandaren kan ber o på 2 saker. Antingen har din kompis missat att sätta i en stödhylsa, eller inte dragit åt kopplingen ordentligt.

En någorlunda korrekt utförd PEX koppling kan inte lossna, den kan läcka men inte lossna.

3. J
    Medlem Nivå 15
    Är det rör i rör? Annars är det problematiskt om röret tryckts in i väggen, det innebär ju att tätskiktets anslutning till röret inte längre är tät.

4. O
    Medlem Nivå 1
    Det är rör i rör och jag var orolig att även ytterröret tryckts in och därmed haft söder tätskiktet. Som tur var hade jag fel. Det hela berodde på att rörmokarn monterat fel blandarfäste. Nu sitter det ett för pex-rör och än läcker det iaf inte :)

Tack för er hjälp.