Byggahus.se

Pex rör i rör - är det här ok?

1. T
    Medlem · 2 inlägg

TDHERSTAD

Medlem
    Hej!

I tvättstugan i källaren går det upp pexrör till tvättställ, toaletter och dusch på markplan. Det som stör mig är att bara en del av rören täcks av ytterröret nedanför taket i tvättstugan. Vid en del av rören verkar ytterröret ta slut någonstans i taket. Tanken är väl att rören ska kunna bytas ut mot nya.

Är det någon vet hur det ska vara och har synpunkter? Om det är fel, finns det någon regel el dyl som man kan hänvisa till i så fall?

Tacksam för svar
    Tomas
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    20210204_222640.jpg

2. N
    Tillbyggare · Karlskrona · 1 916 inlägg

NoOne2k

Tillbyggare
    Syftet med rör i rör är att de ska vara utbytbara, av den anledningen bör ytterröret vara synligt. Tycker man det är fult finns det manschetter att köpa som täcker rörutloppet ur väggen. Säker vatten föreskriver hur ledningarna ska vara förlagda. Du hittar informationen på www.sakervatten.se

3. janwide
    Medlem · Örebro · 1 362 inlägg

janwide

Medlem
    Jag är inte rörmokare men det där ser inte ut att vara rätt gjort. Förvisso kanske man vill kunna byta innerslangen men det värsta felet här måste vara att du inte ser ett läckage. Tanken är ju att om du får läckage på innerrslangen så ska vattnet ledas neråt så att du kan upptäcka läckan och att den inte gör någon skada.

4. A
    Medlem · Västra Götaland · 1 858 inlägg

Autodidak1

Medlem
    Det ser ut som att rören är rätt från början men skyddsröret har kapats lite för mycket. Sen har någon putsat lite för mycket.

Gissar på att du får fram skyddsrören på 5 minuter med lite försiktigt knackande

5. Henkan Sundberg
    Renoverare · Stockholm · 305 inlägg

Henkan Sundberg

Renoverare
    Är taket nyputsat och därför vått eller är det skugga som lurar mig? Det ser nämligen blött ut i taket tycker jag.

6. T
    Medlem · 2 inlägg

TDHERSTAD

Medlem
    Hej!
    Det är för att det gjordes idag. Jag får be firman att ta fram ytterrören och antingen skarva på en bit ytterrör och återställa taket eller knacka bort så mycket som behövs vilket skulle göra taket mindre plant.
    Tack för alla bra svar!

/Tomas

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.