Mitt i en köksrenovering. Rörläggaren har dragit pexrör genom innervägg från tvättstuga ut i köket. Det är en oisolerad innervägg 105 mm typ. Enkelgips på ena sidan och OSB + gips på nya kökssidan. Är det OK att dra pexrör så här utan skyddsrör?
Det är svårt att hitta rörläggare nuförtiden och firman jag har fått tag i nu känns seriösa, trevliga och kommer i tid osv. Men skulle gärna vilja ha ett oberoende utlåtande.
![]()
-
8 nov 22:57 #1
- Gilla
- Svara
-
Dela
- Dela på Facebook
- Skicka SMS
Tips: Enklast delar du genom att klicka på "dela"-knappen i din mobil. I iPhone ligger dela-knappen längst ner. I Android finner du den uppe till höger. Då slipper du logga in!
-
Renoverare · Nivå 9 9 nov 07:22
- Medlem jun 2017
- Onsala
- 434 inlägg
- 359 gillningar
- 138 bilder
9 nov 07:22 #2- Gilla
- Svara
-
Dela
- Dela på Facebook
- Skicka SMS
Tips: Enklast delar du genom att klicka på "dela"-knappen i din mobil. I iPhone ligger dela-knappen längst ner. I Android finner du den uppe till höger. Då slipper du logga in!
-
Allvetare · Nivå 6 9 nov 08:20
- Medlem jan 2019
- Mariestad
- 163 inlägg
- 70 gillningar
- 12 bilder
9 nov 08:20 #3Är det till tappvarmvatten och kallvatten?
Vet inte om det är okej eller inte men jag har aldrig sett det sådär på dom byggen jag varit på.
Såhär står det i Uponors beskrivning.
"Skyddsrörets primära funktion är att ge ytterligare
säkerhet mot vattenskador. Det ger dessutom ett meka-
niskt skydd samtidigt som isolerkraven och brandskydd
för inbyggda ledningar enligt Boverkets Byggregler, och
rekommendationer enligt BVL nr 10 om utbytbarhet
uppfylls."Redigerat 9 nov 08:30- Gilla
- Svara
-
Dela
- Dela på Facebook
- Skicka SMS
-
9 nov 08:39 #4
Tack för svar. Ja precis, det är för tappvatten varmt och kallt. Rören går rakt igenom väggen. De är alltså inte dragna längre sträcka inne i väggen. Vi pratar alltså om en dm som är inne i väggen.
Vi kommer ju att behöva kapa rören när köket monteras för att sätta på förgreningar till blandare. Kanske kan man borra upp ett större hål då och montera skyddsrör.- Gilla
- Svara
-
Dela
- Dela på Facebook
- Skicka SMS
-
Husägare · Nivå 25 9 nov 22:47
- Medlem okt 2010
- Södermanland
- 12 117 inlägg
- 4 433 gillningar
- 1 973 bilder
9 nov 22:47 #5Det där var väl inte allt för vackert. Det måste gå att lösa på ett korrekt & bättre sätt!
Kan inte detta vara en provisorisk lösning under byggtiden så att vatten kan finnas i alla tappställen? Jag har svårt att se att detta ska vara en peramanent installation.
Hur ser installationen ut på andra sidan, synligt i tvättstugan?
Det finns absolut ingen anledning att inte dra PEX utan skyddsrör i en tappvatteninstallation....Redigerat 9 nov 23:30- Gilla
- Svara
-
Dela
- Dela på Facebook
- Skicka SMS
-
10 nov 08:48 #6
I sidan på tvättstugan syns de bara ett par cm. De går rakt in genom väggen och kopplas på kopparrören med T-koppling.
På kökssidan är de uppklammrade på väggen. De sitter under kommande köksskåp, i sparklådan, och går sedan rakt genom en annan innervägg in till en toalett.
Så låg även kopparrören i det gamla köket. Men det är just genomföringen i väggarna jag var lite orolig för.- Gilla
- Svara
-
Dela
- Dela på Facebook
- Skicka SMS
-
14 nov 02:02 #7
Hej!
Om jag fattar rätt så går alltså rören rakt genom väggen bara? Å kan jag inte se någon vits med skyddsrör. Det blåa skyddsröret är till för att fånga upp läckande vatten å det får du inte i den väggen. Sedan skall det ev läckande vattnet fångas upp å ledas bort från blåa röret. Dessutom brinner det lika bra som allt annat i plastväg inkl PEX.
Tror röris drog det i en mjuk båge för att ha lite extra material om man behöver dra ut röret någon cm på andra sidan i framtiden. I så fall klokt tänk. Inget att röra upp sig på.
Det jag reagerar på å jag har själv ställt en fråga är om ev möss i väggen kan gnaga sönder PEX röret. Fast du har inte det problemet kanske? Jjag har gammalt trähus å har söta små fyrbenta som gillar värmen. Kom på en lösning själv på det, kolla mitt inlägg.- Gilla
- Svara
-
Dela
- Dela på Facebook
- Skicka SMS