Byggahus.se

Pex-rör genom innervägg utan skyddsrör?

1. N
    Medlem Nivå 3
    Mitt i en köksrenovering. Rörläggaren har dragit pexrör genom innervägg från tvättstuga ut i köket. Det är en oisolerad innervägg 105 mm typ. Enkelgips på ena sidan och OSB + gips på nya kökssidan. Är det OK att dra pexrör så här utan skyddsrör?

Det är svårt att hitta rörläggare nuförtiden och firman jag har fått tag i nu känns seriösa, trevliga och kommer i tid osv. Men skulle gärna vilja ha ett oberoende utlåtande.

2. andr.ljung
    Renoverare · Nivå 9
    Det där va inte snyggt... har man pex bör man ju använd skyddsrören annars kan man ju lika väl välja prisolrör.

3. M
    Allvetare · Nivå 6
    Är det till tappvarmvatten och kallvatten?

Vet inte om det är okej eller inte men jag har aldrig sett det sådär på dom byggen jag varit på.

Såhär står det i Uponors beskrivning.

"Skyddsrörets primära funktion är att ge ytterligare
    säkerhet mot vattenskador. Det ger dessutom ett meka-
    niskt skydd samtidigt som isolerkraven och brandskydd
    för inbyggda ledningar enligt Boverkets Byggregler, och
    rekommendationer enligt BVL nr 10 om utbytbarhet
    uppfylls."

Redigerat 9 nov 08:30
  4. N
    Medlem Nivå 3
    Tack för svar. Ja precis, det är för tappvatten varmt och kallt. Rören går rakt igenom väggen. De är alltså inte dragna längre sträcka inne i väggen. Vi pratar alltså om en dm som är inne i väggen.

Vi kommer ju att behöva kapa rören när köket monteras för att sätta på förgreningar till blandare. Kanske kan man borra upp ett större hål då och montera skyddsrör.

5. Krilleman
    Husägare · Nivå 25
    Det där var väl inte allt för vackert. Det måste gå att lösa på ett korrekt & bättre sätt!

Kan inte detta vara en provisorisk lösning under byggtiden så att vatten kan finnas i alla tappställen? Jag har svårt att se att detta ska vara en peramanent installation.

Hur ser installationen ut på andra sidan, synligt i tvättstugan?

Det finns absolut ingen anledning att inte dra PEX utan skyddsrör i en tappvatteninstallation....

Redigerat 9 nov 23:30
  6. N
    Medlem Nivå 3
    I sidan på tvättstugan syns de bara ett par cm. De går rakt in genom väggen och kopplas på kopparrören med T-koppling.

På kökssidan är de uppklammrade på väggen. De sitter under kommande köksskåp, i sparklådan, och går sedan rakt genom en annan innervägg in till en toalett.

Så låg även kopparrören i det gamla köket. Men det är just genomföringen i väggarna jag var lite orolig för.

7. S
    Medlem Nivå 6
    Hej!
    Om jag fattar rätt så går alltså rören rakt genom väggen bara? Å kan jag inte se någon vits med skyddsrör. Det blåa skyddsröret är till för att fånga upp läckande vatten å det får du inte i den väggen. Sedan skall det ev läckande vattnet fångas upp å ledas bort från blåa röret. Dessutom brinner det lika bra som allt annat i plastväg inkl PEX.

Tror röris drog det i en mjuk båge för att ha lite extra material om man behöver dra ut röret någon cm på andra sidan i framtiden. I så fall klokt tänk. Inget att röra upp sig på. ;)

Det jag reagerar på å jag har själv ställt en fråga är om ev möss i väggen kan gnaga sönder PEX röret. Fast du har inte det problemet kanske? Jjag har gammalt trähus å har söta små fyrbenta som gillar värmen. Kom på en lösning själv på det, kolla mitt inlägg.