Byggahus.se
Hej!
Minns ej om jag frågat tidigare, i så fall ursäkta....

Skall dra ett pex-rör genom trossbotten. 1" spontad plank å sedan 20 cm sågspån å underst 10 cm armerad betong.
Nu äre så att mössen går i sågspånet å jag är rädd för att de gnager sönder pexröret.
Hur stor är risken att de verkligen biter på den?

Har erfarenhet att de biter gärna i plast, har sett märken efter dem.
Alternativet att dra prisol, de biter även i den plasten samt det blir svårt att få till en böj för röret går oskarvat i en vägg där den kommer upp genom trossbotten. Vill inte skarva å sätta en inspek.lucka.
Vad tror ni?

(Glömde täcka över ett par hål där järnrör gick genom från ett tidigare element å nog 17 kom mössen upp där å sprang i köket sedan. Nu är de fångade å förpassade till en annan värld å hålet täckt. Men det finns fler möss i trosssbotten, tyvärr)

Finns det ingen chans att sätta någon mantling/gnagarskydd i metall runt slangen på de utsatta partierna?

Nä, det är nog praktiskt taget omöjligt, hålet genom betongen är precis så man kan dra pexröret. Kan inte borra större hål.
Men som sagt, vad gör mössen?

• Gilla
Nicke-85
  • Laddar…
Hallå...
Kom på en ev lösning, Skall kolla hålet å se om jag kan skicka in en kort bit sk elektriker rör, då menar jag de gamla svarta järnrören, utanpå PEX röret. Om hålet i betongen tillåter det, behövs ju bara nån mm extra glapp. Håll tummarna att jag borrat stort nog.

Tack för alla svar.
Provade idag å jag kan trä på ett järnrör utanpå PEX-en å det går genom betonghålet med lite "övertalning".
Så tack för alla tips "jag avslutar den här tråden.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.